Dämpat bostadsbyggande i Fyrbodal

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Fyrbodal. Bostadsinvesteringarna minskar med åtta procent under 2019 jämfört med 2018.

- Den investeringstillväxt som tog fart i Fyrbodal under 2016 håller på att kylas av. Byggtakten är fortfarande hög men vi ser en klar avmattning, säger Pernilla Irewährn, lokalchef, Sveriges Byggindustrier i Uddevalla.

Trots avmattning av nyproduktion av bostäder finns fortfarande ett stort behov i Fyrbodal av nybyggnation och upprustning av offentliga lokaler så som skolor och idrottsanläggningar samt infrastruktur.

Det finns ett klart samband mellan satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande.

- Satsningar på infrastruktur och vidgade arbetsmarknadsregioner stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggandet i hela Västsverige, säger Pernilla Irewährn, lokalchef, Sveriges Byggindustrier i Uddevalla.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Kontakt:

Pernilla Irewährn, lokalchef Uddevalla Sveriges Byggindustrier

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.