Dämpat bostadsbyggande i Fyrbodal

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Fyrbodal. Bostadsinvesteringarna minskar med åtta procent under 2019 jämfört med 2018.

- Den investeringstillväxt som tog fart i Fyrbodal under 2016 håller på att kylas av. Byggtakten är fortfarande hög men vi ser en klar avmattning, säger Pernilla Irewährn, lokalchef, Sveriges Byggindustrier i Uddevalla.

Trots avmattning av nyproduktion av bostäder finns fortfarande ett stort behov i Fyrbodal av nybyggnation och upprustning av offentliga lokaler så som skolor och idrottsanläggningar samt infrastruktur.

Det finns ett klart samband mellan satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande.

- Satsningar på infrastruktur och vidgade arbetsmarknadsregioner stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggandet i hela Västsverige, säger Pernilla Irewährn, lokalchef, Sveriges Byggindustrier i Uddevalla.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Kontakt:

Pernilla Irewährn, lokalchef Uddevalla Sveriges Byggindustrier

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.