Daniel Andrén blir kontraktsprost i Gästriklands kontrakt

Biskop Karin har utnämnt Daniel Andrén till kontraktsprost i Gästriklands kontrakt. Daniel Andrén är till vardags kyrkoherde i Gästrikekustens pastorat och kombinerar sin ordinarie tjänst med uppdraget som kontraktsprost.

Daniel Andrén prästvigdes 2015 för Uppsala stift och har arbetat som församlingsherde i Bollnäs pastorat. Daniel har varit kyrkoherde i Gästrikekustens pastorat i två år och ser fram emot att få vara med och bidra i ett nytt sammanhang;

- Jag ser fram emot att tillsammans med diakoner, präster och andra medarbetare, anställda, förtroendevalda och frivilliga, arbeta för en framtid där glädjen över evangeliet ska lysa klart i allt arbete som vi gör i våra församlingar och pastorat, säger Daniel Andrén

En kontraktsprost har uppgifter med tydlig koppling till biskopens funktion och biträder henne bland annat inom områden som ledning och tillsyn inom ett kontrakt.

- I Uppsala stift arbetar vi med att tighta ihop stiftsgemenskapen och odla kollegialiteten i vigningstjänsten. Daniel har en äkthet som känns. Hans genuina omsorg och hans intresse för hur skilda perspektiv på komplexa frågor kan berika helheten kommer att vara en stor tillgång både för mig som biskop och för alla dem som nu får förmånen att tänka tillsammans med Daniel i samband med kontraktskonvent och visitationer, säger biskop Karin.

Daniel Andrén tillträder som kontraktsprost den 1 oktober 2021 och förordnandet sträcker sig till den 1 oktober 2027.

I Uppsala stift finns det sju kontrakt och Gästriklands kontrakt består av:

Gävle församling

Valbo-Hedesunda pastorat

Gästrikekustens pastorat

Ockelbo församling

Torsåker församling

Hofors församling

Ovansjö-Järbo pastorat

Sandvikens pastorat

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav 56,5 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Antje Jackelén och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.

Stiftsgården i Undersvik nyöppnar i Svenska Turistföreningens regi1.11.2022 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag den 1 november undertecknade Svenska kyrkan i Uppsala stift och Svenska Turistföreningen ett samarbetsavtal kring stiftsgården i Undersvik. Avtalet innebär att Svenska Turistföreningen kommer att driva den operativa verksamheten på stiftsgården, men fastigheten ägs fortfarande av Uppsala stift. STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem öppnar för allmänheten i september 2023.