Daniel Eklund ny domprost

Daniel Eklund ny kyrkoherde i Västerås pastorat och domprost i Västerås stift.

Tillsättningsnämnden i Västerås stift har beslutat att utse Daniel Eklund till ny kyrkoherde i Västerås pastorat och domprost i Västerås stift.

Daniel Eklund arbetar nu som komminister och chef för det västra området med fyra församlingar i Västerås pastorat. Han är en uppskattad chef i pastoratet.

Daniel Eklund har tidigare varit kyrkoherde i Norrbärke församling, Smedjebackens kommun, och har även arbetat som komminister i Västanfors-Västervåla församling, Fagersta kommun. Daniel är 42 år och bor i Västerås med sin familj.

- Det är med stor stolthet, glädje och förväntan jag går in i uppdraget som domprost. Jag ser fram emot att fortsätta upptäcka och lära känna människor och verksamhet i både pastorat och stift. Det finns så goda möjligheter att tillsammans med anställda, ideella och förtroendevalda tolka och gestalta evangeliet om Jesus Kristus in i vår tid. Vi har en spännande tid framför oss, säger Daniel Eklund.

Domprosten är kyrkoherde för Västerås pastorat, och leder verksamheten i pastoratet som dess högsta beslutande chef. Domprosten är även en del av stiftets samlade ledningsfunktion och bistår biskopen i olika uppdrag.

Tillsättningen har skett enligt kyrkoordningen. Tillsättningsnämnden har bestått av tre representanter från pastoratets kyrkoråd, tre representanter från stiftsstyrelsen samt biskop Mikael Mogren som varit nämndens ordförande. Prövning av kandidaterna har skett genom intervjuer, tester, referenstagande samt inhämtade synpunkter från de fackliga representanterna.

- Tillsättningen har skett i gott samförstånd både inom tillsättningsnämnden och med de fackliga organisationerna, säger Jörgen Eklund, ordförande för kyrkorådet i Västerås pastorat.

I pastoratet blir domprostens roll bland annat att tillsammans med kyrkorådet skapa förutsättningar för att verksamheten kan fortsätta att utvecklas och växa framåt i tiden, samt att verka för ett lärande och innovativt medarbetarskap.

Västerås stift ser Daniel, med sin djupa folkkyrkoförankring, som en god kraft för att bidra till utveckling i stiftets anda.

- Daniel är både ett analytiskt geni och en visionär inför framtiden, en varm och fin människa, säger Mikael Mogren biskop i Västerås stift.

Daniel Eklund tillträder sin nya tjänst omkring det kommande årsskiftet. Han efterträder nuvarande domprost Susann Senter som går i pension under våren 2019.

För mer information:
Jörgen Eklund, ordförande för kyrkorådet i Västerås pastorat
E-post: Jorgen.e.eklund@svenskakyrkan.se
Tel: 021-10 76 10 / 076-126 31 81

Mikael Mogren, biskop Västerås stift
E-post: mikael.mogren@svenskakyrkan.se

Faktaruta:
Västerås stift sträcker sig från Mälaren i söder upp mot nordväst till den norska gränsen. Stiftet, som till ytan är det tredje största stiftet i Sverige, omfattar hela Dalarnas län, hela Västmanlands län och norra delen av Örebro län. I Västerås stift finns 74 församlingar.

Västerås pastorat är en resursstark modern organisation. Pastoratet har ungefär 230 tillsvidareanställda. Västerås pastorat har 13 församlingar och är uppdelat i fyra geografiska områden som kallas pastoralområden.

Daniel Eklund ny kyrkoherde i Västerås pastorat och domprost i Västerås stift.

Himmelen och solen följer jag och intet lägre26.9.2018 10:00Pressmeddelande

Pressvisning Måndag 1 oktober kl 13.30. Domprost Susann Senter, utställningskurator John Rothlind, domkyrokaplan Markus Holmberg och utställningsproducent Johan Sohlberg medverkar. Johannes Rudbeckius gärning gör sig gällande än idag; 1600-talsmannen grundade bl a den svenska folkbokföringen, startade Sveriges första gymnasium och den första undervisningen för flickor i landet. 2019 är det 400 år sedan Rudbeckius tillträdde som biskop till Västerås stift. Detta högtidlighålls nu genom att ”Rudbeckiusåret” tar avstamp med en utställning i Västerås domkyrka. - För västeråsare är Rudbeckius kanske särskilt betydelsefull, bland annat som grundare till Sveriges äldsta gymnasium som fortfarande bär hans namn. Men det var tillsammans med sin hustru Malin Hising som han drev på den förnyelse som på så många sätt påverkat Sverige, berättar utställningsproducent Johan Sohlberg. Rudbeckius var också en man av internationell betydelse. Som fältpräst följde han Gustav II Adolf och låg till exempel

Ny säsong av Katedralskolan12.9.2018 15:00Pressmeddelande

Vad handlar dopet egentligen om? Jesus både människa och Gud – hur går det ihop? Vad tror vi händer efter döden? Dessa och många andra frågor kan du få svar på i Katedralskolan i Västerås domkyrka. Katedralskolan drar nu igång för fjärde året. Det är en öppen föreläsningsserie där präster och inbjudna gästföreläsare håller tematiska föredrag om de centrala delarna av kristen tro och tradition. - Så klart att en katedral ska ha en katedralskola, tänkte vi när vi startade föreläsningsserien för några år sen, och konceptet med öppna och fördjupande föreläsningar har visat sig fungera bra!, säger Caroline Kyhlbäck, präst i Västerås domkyrka. Föredragen ger också möjlighet att upptäcka Västerås domkyrka då de hämtar inspiration från det rika kyrkorummet. - Föreläsningarna äger rum på olika ställen i domkyrkan. På så sätt får man vid varje föredrag också uppleva katedralen från en ny vinkel, säger Kyhlbäck. Föredragen pågår i ca 45 minuter med möjlighet till frågor efteråt. Den är gratis och