Daniel Eklund tas emot som ny domprost i Västerås stift

Söndag den 27 januari 2019, i samband med högmässan kl 11 i Västerås domkyrka, hälsas Daniel Eklund välkommen som ny kyrkoherde för Svenska kyrkan Västerås och som ny domprost för Västerås stift. Här berättar Daniel lite om sig själv.
Präst i Svenska kyrkan Västerås/Domprost

Så här berättar Daniel om sig själv:

Han är en 42-årig sport- och musikintresserad präst, småbarnspappa och blivande domprost i Västerås. Efter att ha arbetat i både Fagersta och Smedjebacken under ett antal år har Daniel Eklund nu återvänt till rötterna i Västerås. Till årsskiftet tillträder han sin nya tjänst.

- Min bakgrund är inte särskilt kyrklig, berättar Daniel. Jag är uppvuxen i Västerås, i en ganska typisk arbetarfamilj, med en mamma som stannade hemma med mig och min bror tills det var dags för oss att börja skolan.

Högstadietiden var för Daniel en tuff tid, där kyrkan kom att ha en betydande roll.

- Jag hade det lätt för mig i skolan, vilket inte alltid är helt oproblematiskt socialt sett. Eftersom jag, som de flesta andra då, såg det som en självklarhet att konfirmeras sökte jag mig till Viksängskyrkan.

Att få finnas i den gemenskap och öppenhet kyrkan erbjuder var smått revolutionerande för mig och har präglat mig starkt i min kyrkosyn.

I gymnasiet läste Daniel naturvetarprogrammet och gick sedan vidare med att söka magisterprogrammet i matematik vid Mälardalens Högskola. Under tiden fortsatte han vara kyrkligt aktiv, främst genom sitt engagemang som konfirmandsassistent, vilket också blev avgörande för det fortsatta karriärvalet.

- Jag fann mig plötsligt vid ett vägskäl då min första matematiktenta krockade med ett konfirmandläger. Det blev då tydligt för mig vad mitt hjärta klappade för.

Daniel bytte därför som 22-åring ut matteboken mot teologistudier i Uppsala. Efter studierna blev han placerad som pastorsadjunkt i Fagersta.

- Där uttrycktes en öppen folkkyrka med möjlighet till växt, utan färdig mall. Det har färgat mig mycket, och i kombination med att jag alltid drivits av en lösningsorienterad inställning till det mesta i livet närde det mitt eftersökande av ett sammanhang, där jag fick större möjligheter till ledarskap.

Det var under föräldraledigheten med första barnet, under hösten 2011, som Daniel tog steget till att utbilda sig vidare till kyrkoherde.

- Jag gillar att hålla huvudet igång och i ärlighetens namn är fingerfärg inte så intellektuellt stimulerande, om än mysigt på många andra sätt, skrattar han.

Att leda ett av Sveriges största pastorat torde för de allra flesta te sig som ett hisnande uppdrag. Daniel erkänner en viss förväntan och spänning, men förmedlar också en påtaglig entusiasm.

- Som person är jag strukturerad och analytisk och jag tycker det är roligt att påverka. Jag hoppas kunna utmana och tänka nytt, men det är tillsammans som vi bygger vår kyrka. Jag ser mig inte som någon som ska göra, utan möjliggöra.

Gudstjänst kl 11 den 27 januari 2019 i Västerås domkyrka

Daniel Eklund predikar. Biskop Mikael Mogren medverkar. I gudstjänsten deltar även Västerås domkyrkas motettkör, Cantate, Mikaelikören, Veni Vidi Canti, samt sångare ur Badelunda kyrkokör och Önsta vokalensemble, under ledning av Johan Hammarström, Agneta Viker, Inger Högberg, Sofia Svensson, Maria Säfsten och Maria Grönhaug, samt Johannes Skoog organist.

Ta gärna kontakt med domprost Daniel Eklund för en intervju: 021-10 76 25, daniel.eklund@svenskakyrkan.se.

Präst i Svenska kyrkan Västerås/Domprost

Annika Strandhäll, Farbror Grön och Ewa Fröling till Svenska kyrkan Västerås4.9.2023 14:02:00 CEST | Pressmeddelande

Nu drar höstterminen igång i kyrkorna runt om i Västerås. Bland mycket annat som händer blir det flera samtalskvällar med intressanta gäster. Bara under september kommer riksdagsledamoten Annika Strandhäll, skådespelaren Ewa Fröling, odlaren och bloggaren Johannes Wätterbäck (Farbror Grön) samt föreläsaren Frida Walter. Dessutom blir det Giddefredag med sinnesrogudstjänst tillsammans med musikpedagogen Per-Håkan Sandberg. Till alla kvällar är det fri entré.