Daniel Wennick ny chef i Bryssel för Teknikföretagen

Daniel Wennick är utsedd till ny chef för Teknikföretagen i Bryssel. Han kommer närmast från ett motsvarande uppdrag för Energiföretagen.

Daniel Wennick har lång och gedigen erfarenhet av att verka i och driva påverkansarbete i Bryssel, med bland annat fem år som biträdande chef för Svenskt Näringslivs Brysselkontor och lika länge som chef för Energiföretagens representation där.

Tillsammans med berörda kollegor i Stockholm kommer Daniel Wennick att samordna och driva Teknikföretagens påverkansarbete i Bryssel. Han tillträder sin befattning i slutet av oktober.

- EU är just nu i ett formativt skede, med potentiellt stora konsekvenser för industrin i Sverige. Med Daniel Wennick så får Teknikföretagen en erfaren och drivande kraft för ökad konkurrenskraft för våra medlemsföretag, säger Teknikföretagens vd, Klas Wåhlberg.

”Dags för en ny industripolitik för Sverige”15.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Klimatomställningen och elektrifieringen går nu snabbt inom den svenska industrin. Det är vi stolta över, men politiken ligger dessvärre ofta långt efter. Därför presenterar vi idag en ny reformagenda. – Vi skapar verklig klimatnytta varje dag, men nu måste politiken ge oss rätt förutsättningar att fortsätta våga satsa här i Sverige, säger Maria Sunér, vd för branschorganisationen Svemin.