Danmark och Vitryssland första motståndarna i EM-kvalet

I och med att herrlandslaget i basket inte avancerade i VM-kvalet innebär det att vi i höst inleder resan mot EM 2021. I första rundan möter vi Danmark och Vitryssland.

Sveriges resa i VM-kvalet avslutades med två förluster mot Lettland och Turkiet vilket innebar att det inte blev avancemang, utan att man istället går direkt in i EM-kvalet istället. Först kommer Sverige att spela i förkvalet, där man blivit placerade i en trelagsgrupp tillsammans med Danmark och Vitryssland.

Danmark (världsranking 71) har spelat förkval till EM-kvalet det senaste året, och vann alla matcher mot Armenien och Albanien. I sista matchen mot Armenien på hemmaplan slog Danmark publikrekord (2 700) för landslagsbasket, och är även dem en nation på uppgång.

Vitryssland (världsranking 55) har precis som Sverige spelat VM-kval det senaste året, och fick även dem möta tufft motstånd (Spanien, Slovenien, Montenegro). De lyckades dock ta en stor skalp när de besegrade regerande EM-mästarna Slovenien i februari.

FIBA ändrade för några år sedan om hela kval- och mästerskapskalendern, vilket innebär att VM spelas vart fjärde år med start 2019, och EM kommer också att spelas vart fjärde år, istället för vartannat år som tidigare.

Precis som i VM-kvalet kommer EM-kvalmatcherna att spelas i kvalfönster under den pågående klubblagssäsongen. Ettan i gruppen går vidare till nästa kvalomgång, som spelas under 2020.

Mer information om tider, platser och biljetter till kommande EM-kvalmatcher kommer under hösten.

Här är Sveriges spelschema:
16 september 2018 Danmark-Sverige

29 november 2018 Sverige-Vitryssland

21 februari 2019 Sverige-Danmark

24 februari 2019 Vitryssland-Sverige

Världsranking:

Sverige plats 53

Vitryssland plats 55

Danmark plats 71

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lettland väljer Sverige som partnerland i EM20197.12.2018 15:13Pressmeddelande

För första gången någonsin kan värdnationen i basket-EM för damer välja en av de kvalificerade nationerna. Basket-EM 2019 arrangeras av Lettland och Serbien och Lettland har valt Sverige. - Vi delar historia, de har mästerskapserfarenhet och arbetar aktivt med sina fans, säger Lettlands förbundsordförande Valdis Voins. För Sverige innebär detta goda möjligheter att få en rekordstor publik i ryggen vid sina matcher i Riga.