Danmark och Vitryssland första motståndarna i EM-kvalet

I och med att herrlandslaget i basket inte avancerade i VM-kvalet innebär det att vi i höst inleder resan mot EM 2021. I första rundan möter vi Danmark och Vitryssland.

Sveriges resa i VM-kvalet avslutades med två förluster mot Lettland och Turkiet vilket innebar att det inte blev avancemang, utan att man istället går direkt in i EM-kvalet istället. Först kommer Sverige att spela i förkvalet, där man blivit placerade i en trelagsgrupp tillsammans med Danmark och Vitryssland.

Danmark (världsranking 71) har spelat förkval till EM-kvalet det senaste året, och vann alla matcher mot Armenien och Albanien. I sista matchen mot Armenien på hemmaplan slog Danmark publikrekord (2 700) för landslagsbasket, och är även dem en nation på uppgång.

Vitryssland (världsranking 55) har precis som Sverige spelat VM-kval det senaste året, och fick även dem möta tufft motstånd (Spanien, Slovenien, Montenegro). De lyckades dock ta en stor skalp när de besegrade regerande EM-mästarna Slovenien i februari.

FIBA ändrade för några år sedan om hela kval- och mästerskapskalendern, vilket innebär att VM spelas vart fjärde år med start 2019, och EM kommer också att spelas vart fjärde år, istället för vartannat år som tidigare.

Precis som i VM-kvalet kommer EM-kvalmatcherna att spelas i kvalfönster under den pågående klubblagssäsongen. Ettan i gruppen går vidare till nästa kvalomgång, som spelas under 2020.

Mer information om tider, platser och biljetter till kommande EM-kvalmatcher kommer under hösten.

Här är Sveriges spelschema:
16 september 2018 Danmark-Sverige

29 november 2018 Sverige-Vitryssland

21 februari 2019 Sverige-Danmark

24 februari 2019 Vitryssland-Sverige

Världsranking:

Sverige plats 53

Vitryssland plats 55

Danmark plats 71

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.