Danmark och Vitryssland första motståndarna i EM-kvalet

I och med att herrlandslaget i basket inte avancerade i VM-kvalet innebär det att vi i höst inleder resan mot EM 2021. I första rundan möter vi Danmark och Vitryssland.

Sveriges resa i VM-kvalet avslutades med två förluster mot Lettland och Turkiet vilket innebar att det inte blev avancemang, utan att man istället går direkt in i EM-kvalet istället. Först kommer Sverige att spela i förkvalet, där man blivit placerade i en trelagsgrupp tillsammans med Danmark och Vitryssland.

Danmark (världsranking 71) har spelat förkval till EM-kvalet det senaste året, och vann alla matcher mot Armenien och Albanien. I sista matchen mot Armenien på hemmaplan slog Danmark publikrekord (2 700) för landslagsbasket, och är även dem en nation på uppgång.

Vitryssland (världsranking 55) har precis som Sverige spelat VM-kval det senaste året, och fick även dem möta tufft motstånd (Spanien, Slovenien, Montenegro). De lyckades dock ta en stor skalp när de besegrade regerande EM-mästarna Slovenien i februari.

FIBA ändrade för några år sedan om hela kval- och mästerskapskalendern, vilket innebär att VM spelas vart fjärde år med start 2019, och EM kommer också att spelas vart fjärde år, istället för vartannat år som tidigare.

Precis som i VM-kvalet kommer EM-kvalmatcherna att spelas i kvalfönster under den pågående klubblagssäsongen. Ettan i gruppen går vidare till nästa kvalomgång, som spelas under 2020.

Mer information om tider, platser och biljetter till kommande EM-kvalmatcher kommer under hösten.

Här är Sveriges spelschema:
16 september 2018 Danmark-Sverige

29 november 2018 Sverige-Vitryssland

21 februari 2019 Sverige-Danmark

24 februari 2019 Vitryssland-Sverige

Världsranking:

Sverige plats 53

Vitryssland plats 55

Danmark plats 71

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.