Danmarks drottning firar 50 år som regent

I mitten av januari startar firandet av Danmarks drottning Margrethe II. Hon har då suttit på tronen och varit regent över Danmark, Färöarna och Grönland i 50 år.
HM Drottning Margrethe. Foto: Per Morten Abrahamsen

Under hela 2022 kommer Danmark fira drottning Margrethe som under ett halvt sekel representerat Danmark både utomlands och hemma i Danmark. ”Guds hjälp, folkets kärlek och Danmarks styrka” är hennes motto och är det något som hon verkligen vunnit så är det just ”folkets kärlek”.

Danmark har varit ett kungarike sedan vikingatiden och har en av världens äldsta monarkier och drottning Margrethe är Danmarks 52:a regent. Precis som den svenska kungafamiljen så har den danska kungafamiljen främst ett ceremoniellt syfte. Den välkomnar statsöverhuvuden, främjar danska produkter och danska företag och representerar Danmark och danska värderingar hemma och utomlands.

Den danska kungafamiljens säte är Amalienborgs slott i Köpenhamn. Där bor drottning Margrethe II och där bor också kronprins Frederik med familj.

Den kungliga familjen

Drottning Margrethe II, med smeknamnet 'Daisy', har två söner, Frederik och Joachim. Hennes man prins Henrik gick bort 2018.

Kronprins Frederik är den äldste sonen och är gift med kronprinsessan Mary. Tillsammans har de fyra barn: Prins Christian, Prinsessan Isabella, Prins Vincent och Prinsessan Josephine. Kronprins Frederik står näst i tur till tronen och kommer få titeln kung Frederik IX när han regerar.

Hans yngre bror prins Joachim är gift med prinsessan Marie och även de har fyra barn: prinsarna Nikolai, Felix och Henrik samt prinsessan Athena.

Drottningen har också två systrar. Den ena är prinsessan Benedikte av Danmark och hon representerar ofta drottningen vid officiella tillfällen. Hennes andra syster är prinsessan Anne-Marie av Danmark som 1964 gifte sig med kung Konstantin II av Grekland och hon blev den sista drottningen av Grekland innan militärkuppen 1967. Sedan många år tillbaka bor de i London.

En drottning med många intressen

Drottning Margrethe talar flytande sex språk och utbildades vid fem olika universitet, bl.a. i Cambridge, där hon studerade arkeologi vid sidan av ett kärnprogram inom statsvetenskap, juridik, sociologi och filosofi. När hon studerade i Århus bodde hon i sovsalar med de andra studenterna istället för att bo någon annanstans. Hon är allmänt respekterad för sina konstnärliga förmågor och är en aktiv deltagare i Danmarks konstscen som kostymdesigner, scenograf och konstnär.

På 1970-talet, när hon fortfarande var kronprinsessa, skickade hon sina illustrationer av Sagan om ringen till J.R.R. Tolkien under pseudonym. Illustrationerna imponerade på den engelske författaren och publicerades därefter i den danska upplagan av hans verk.

Drottning Margrethe designade sin första uppsättning för Tivolis Pantomimteater 2001 och har fortsatt att bidragit med scenografi och kostymer till flera filmer, scen- och TV-produktioner, inklusive produktioner med Kungliga Baletten på Tivoli.

År 2021 tillkännagavs att hon skulle skapa kostymerna för den kommande Netflix-filmen, Ehrengard, som bygger på en roman av den danska författaren Karen Blixen. Filmen kommer att regisseras av den danska Oscars-belönade regissören Billie August.

Så firas drottningen i Danmark

Den 14 januari 2022 kommer drottning Margrethe II att fira sitt gyllene jubileum. Den firar hennes 50-åriga regeringstid som statschef över Danmark, Färöarna och Grönland. Under hela 2022 kommer Danmark att fira sin monark med evenemang runt om i landet.

10 januari: Drottningen håller presskonferens på Amalienborg.

13 januari: Utställningen 'En drottnings smyckeskrin' öppnar på Amalienborgs museum.

14 januari: Drottningens 50-årsdag som regent. Bland annat kommer drottningen att lägga ner en krans vid Frederik IX och drottning Ingrids grav för att minnas 50-årsdagen av kungens död.

15 januari: Drottningen och kungafamiljen dyker upp på balkongen på Christian IX:s palats på Amalienborg kl 12:00. Jubileet kommer att markeras med en officiell lunch och en föreställning på Det Kongelige Teater.

16 januari: Gudstjänst i Vor Frue Kirke - Köpenhamns domkyrka, följt av en galamiddag på Christiansborgs slott på kvällen.

Andra kvinnan på tronen

Drottning Margrethe II är den andra kvinnliga monarken i Danmarks historia. Den första var drottning Margrethe I som enade och styrde de skandinaviska länderna 1376-1412. En dansk film, Drottning Margareta, släpptes 2021 och följer hennes fantastiska historia. Kostymer från filmen visas just nu på Christiansborgs slott.

År 1953 ändrades successionsordningen vilket gjorde att kvinnor tilläts att ärva den danska tronen, men en preferens för män behölls, vilket innebär att en yngre bror skulle efterträda sin syster. Eftersom kung Frederik IX hade tre döttrar, blev den äldsta dottern, Margrethe, arvtagare 1972.

2009 beslutades det att kvinnor skulle vara jämställda i arvsraden. Det äldsta barnet i tronföljden beslutades nu att bli nästa monark, oavsett kön. Ett passande beslut i det jämställdhetsdrivna land som Danmark är.

Danskarnas kärlek till kungafamiljen

Drottning Margrethe och danska kungafamiljen är mycket omtyckta i Danmark och kungafamiljen ses ofta i offentligt. Prinsar och prinsessor går i vanliga skolor och kronprinsparet kan ofta ses äta, shoppa eller cykla runt Köpenhamns gator, precis som vilken dansk familj som helst.

De flesta danskar gillar monarkin. Varje år, på drottningens födelsedag, besöker tusentals danskar Amalienborg för att vifta med den danska flaggan och önska henne lycka till. En höjdpunkt på året är Drottningens nyårstal på nyårsafton klockan 18.00. Då hon håller ett tal för att fira året som gått och ser fram emot det kommande året.

Kronprins Frederik firade, 2018, sin 50-årsdag genom att arrangera ett löparlopp i Danmarks fem största städer. Han ville bjuda in hela Danmark att delta i ett hälsosamt firande snarare än att fira dagen med en sluten grupp elitvänner och familj. Loppen blev en succé och så populärt att det nu har blivit ett årligt återkommande evenemang med lopp på 1, 5 och 10 km som är designade för både idrottare och vardagsmotionärer.

Rolig fakta

- Titta vilken flagga som är hissad när du går förbi eller besöker Amalienborg. Den kungliga danska flaggan betyder att kungafamiljen är i residensen. Är flaggan svalstjärts-formad betyder det att ingen av medlemmarna i kungafamiljen är i residensen.

- Drottningen använder Christian IX:s palats som sitt vinterresidens (det till höger). Prins Frederik och hans familj använder Frederik VIII:s palats (det är till vänster), och prins Joachim och hans familj använder Christian VIII:s palats (mot Marmorkyrkan, det är till höger). Det andra palatset används för gäster.

- De danska kungarnas kröningsstol. Som användes 1671-1840 och som nu står utställd på Rosenborgs slott, sades vara gjord av enhörningshorn. I verkligheten är den gjord av narvalsbetar från Färöarna och Island.

- Sedan 1450 har danska kungar omväxlande kallats Frederik eller Christian. Drottning Margrethes arvtagare är kronprins Frederik.

- Kronprins Frederik har varit medlem i Internationella olympiska kommittén sedan 2009. Han träffade sin fru, den australiensiska födda kronprinsessan Mary, vid OS 2000 i Sydney.

HM Drottning Margrethe. Foto: Per Morten Abrahamsen
HM Drottning Margrethe. Foto: Kongehuset ©
m50 logo. Foto: Wonderful Copenhagen ©
Kronprins Frederik och prinsessan Mary i digitalt-möte. Foto:  Kongehuset ©
Kronprins Frederik och prinsessan Mary i digitalt-möte. Foto: Kongehuset ©
Amelienborg, Köpenhamn. Foto:  Oliver Sperling
Amelienborg, Köpenhamn. Foto: Oliver Sperling
Amalienborg i solnedgång. Foto: Martin Heiberg

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.