Dannike och Ljushult välkomnades till Skara stift

Söndag 16 januari hölls en festmässa i Ljushults kyrka för att uppmärksamma att Dannike och Ljushult numera hör till Skara stift efter att stiftsgränsen mot Göteborgs stift ändrades vid årsskiftet.

Kyrkoherde Fredric Svensäter och biskop Åke Bonnier. Foto: Josefin Roos
Det är en lång process som ligger bakom den stiftsgränsändring, som innebär att socknarna Dannike och Ljushult från och med 1 januari 2022 gått över från Kinds pastorat i Göteborgs stift till Toarps församling i Skara stift.

Förändringen uppmärksammades i en festmässa i Ljushults kyrka med efterföljande lunch i Dannike församlingshem.

Under mässan medverkade bland andra kyrkoherden i Toarps församling Fredric Svensäter, kyrkoherden i Kinds patorat Patric Cerny och biskop Åke Bonnier. Dessutom medverkade representanter från Göteborgs stift och Skara stift samt Kinds pastorat och Toarps församling.

-Det var en fin gudstjänst. Jag vill tacka för allt det goda som varit i Dannike och Ljushult under den tid församlingarna tillhört Kinds pastorat. Vi ser fram emot att bygga något nytt tillsammans, säger kyrkoherde Fredric Svensäter i Toarps församling.

Kyrkoherde Fredric Svensäter och biskop Åke Bonnier. Foto: Josefin Roos
Ett ljus för varje kyrka i församlingen sattes i den sjuarmade ljusstaken under mässan. Toarps församling har numera sju kyrkor sedan Dannike och Ljushult nu hör till Skara stift. Foto: Josefin Roos

Årets fasteaktion slog insamlingsrekord - även i Skara stift13.5.2022 15:40:35 CEST | Pressmeddelande

Under Act Svenska kyrkans fasteaktion samlades 61,6 miljoner kronor in, vilket är nytt rekord. Även i Skara stift slogs rekord med en insamling på 5,6 miljoner. Årets fasteaktion hade temat Dela lika under samma himmel och pengarna kommer bland annat att användas till att motverka hunger, svält och främja hållbar fred. Kriget i Ukraina har engagerat församlingar, privatpersoner, företag och organisationer i hela Sverige och har bidragit till det höga insamlingsresultatet.