Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.

Amanda Mendiant, Johan Björklund, Jenny Schinkler och Odysseas Pappas. Foto: Andreas Renlund, Magnus Bergström, Nicholas Crepea, privat.

I samarbetsprojektet AiR 4x400 år genomförs fyra residens, alltså att konstnärer får möjlighet att bo och verka i en annan miljö under en begränsad tid, ett i varje stad. I Göteborg är temat regn, och de fyra konstnärerna kommer att skapa sina verk i en kub som är 3x3x3 meter och är placerad i Biskopsgården under Göteborgs födelsedagsvecka 31 maj-5 juni.

Vi gjorde en workshop med vår unga referensgrupp ”Power to the youth” för att tillsammans bestämma var vi skulle placera det konstnärliga utbytet. Kalled Josef, en av medlemmarna i gruppen, förslog Vårväderstorget, med motiveringen att Biskopsgården behöver nya historier och uppmärksamhet som kan inspirera till att upptäcka nya sidor av stadsdelen, säger Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för 400-årsjubileet.

Konstnärerna som ställer ut i Göteborg är bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. Men kan regn tolkas genom dans, musik, bildkonst och skulptering?

Det är ju det som ska bli så spännande att få se, att det just är en spridning i uttrycksform hos konstnärerna. Jag tror att resultaten kommer att bli fyra olika och spännande konstverk, säger Maria Mebius-Schröder, processledare på TILLT.

Göteborgsresidenset AiR 4x400 år är ett samarbete mellan Göteborg & Co, TILLT och Rain Gothenburg. Det är en del av Göteborgs 400-årsjubileum där TILLT projekt- och processleder och Rain Gothenburg står för konstnärlig rådgivning och inspiration kring regn. I projektet som helhet deltar även Resurscentrum för konst och Konstkonsulenten i region Norrbotten, Piteå kommun och Textile Fashion Center, Borås.

Konstnärerna

Amanda Mendiant är en fransk-svensk bildkonstnär bosatt i Piteå. Hon har de senaste 20 åren jobbat som bildkonstnär, illustratör, gästundervisat i illustration och konstnärliga tekniker. Hon frilansar numera även som art director och utmanas av att jobba med olika konstnärliga uttryck. Amandas bilder har alltid kretsat kring kvinnan, i samklang med hennes egen utveckling. Stilla porträtt där närvaro och volymer krävt utrymme och plats i rummen.

Johan Björklund är musiker (trummor/slagverk), kompositör, projektledare, pedagog och konstnärlig coach från Göteborg. Han har gjort sig känd som ledare/medlem/drivkraft i en mängd olika musikgrupper som t.ex Thymeshift, Monochromatics, Dynamic Flavours, Parallel Activity, Mess, Celso Paco & Dynamo De Luxe. Johan är oerhört intresserad av elektroniskt musikskapande, fältinspelningar, trasiga radioapparater och att göra musik med icketraditionella instrument/skrot och annat som alstrar ljud.

Odysseas Pappas bor och arbetar i Borås, som skulptör och inredningsarkitekt sedan 2016. Han är en professionell konstnär utbildad i Academy of Fine Arts Tirana och har 29 års erfarenhet inom konst. Odysseas fick Sveriges största arbetsstipendium för skulptörer, Bohusläns Stenstipendium, 2018. Han älskar att uttrycka sig genom kraften i form och rörelse, med det slutliga målet att förmedla sitt konstverks meddelande utan att använda ord och förklaringar.

Jenny Schinkler är utbildad dansare som också är scenkonstnär eller performer. Hon utbildade sig i Tyskland och fortsatte sedan vara verksam utanför Sveriges gränser i åtta år. Tills för tre år sedan då hon flyttade hem till Luleå. Jenny har antagit sig utmaningen att uttrycka sig mer i solo-performance. Under veckan i Göteborg vill hon utforska det eviga kretsloppet, cirkulär konsumtionsideologi, filosofiska fadäser och vattnets inneboende skönhet

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Fönsterpoesi sprider sig över hela staden18.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Jila Mossaed, Olivia Bergdahl, Sara Garib och Oskar Hanska är några av de 29 poeter som framträder när succén Fönsterpoesi återvänder i slutet av maj. På Göteborgs födelsedag, den 4 juni, sprider sig poesin från Lagerhuset och ut över hela staden då 21 bibliotek och kulturhus deltar. Arrangemanget är ett lekfullt sätt att förankra och sprida information om stadens ansökan om att bli en av Unescos litteraturstäder.

Lotta Schelin uppmanar unga fotbollstjejer att våga drömma stort – join a Team!10.5.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan avgörs årets största damfotbollsmatch i Europa på Gamla Ullevi i Göteborg. Några av världens främsta fotbollsspelare kommer då att göra upp i finalen av UEFA Women´s Champions League som går av stapeln 16 maj. Inför och i samband med den här stormatchen frontar världsstjärnan Lotta Schelin en digital kampanj där hon uppmanar unga tjejer att våga drömma stort, anmäla sig och ta chansen att börja spela fotboll.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!