Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

Ola Mellström.

– Många inser fördelarna med kollaborativa robotar och Universal Robots vill självklart vara drivande i automationsutvecklingen. Med Ola Mellström som Channel Development Manager i Sverige får vi ett extra ess i rockärmen. Han har bred teknisk bakgrund och en god kunskap om den svenska marknaden. Ola kommer att vara lyhörd för nuvarande och potentiella kunders önskemål och behov, säger Mathias Wiklund, VP Global Sales på Universal Robots.

Ola Mellström kommer närmast från Troax, där han arbetat med maskinskydd för robotceller. Dessförinnan har han arbetat som försäljningsingenjör på Atlas Copco Tools. På Atlas Copco jobbade Ola Mellström nära återförsäljare och på Troax hade Ola Mellström nära kontakt med integratörerna, de som ser till att en robotlösning fungerar på plats hos kunden. I sin nya roll på Universal Robots kommer han att ha nytta av båda perspektiven.

Ola Mellström kommer att vara stationerad i Jönköping, med närhet till många små- och mellanstora företag med stor potential inom automatisering.

– Vi har generellt en fin industri i Sverige, men för att möta den ökade prispressen kommer mer automation att behövas. Intresset ökar konstant, det är en jättespännande tid. Jag ser fram emot att hjälpa svenska företag att bli ännu effektivare, säger Ola Mellström

Kontakt

Vill du veta mer om Ola Mellström, hans nya roll eller Universal Robots? Hör gärna av dig till Ola Mellström på 076 11 444 35 eller olme@universal-robots.com.

Ola Mellström.

• År 2019 hade Universal Robots en omsättning på 248 miljoner USD.

Robotar hjälper Lundaföretag klara konkurrens från Kina23.11.2020 14:48:39 CETPressmeddelande

På Ideon i Lund står två robotar från Universal Robots och ritar cirklar och streck på stora bildskärmar. Varje millimeter av företaget FlatFrogs digitala whiteboards kvalitetstestas, och robotarnas insats är ovärderlig för att Lundaföretaget ska hålla kvaliteten uppe och klara konkurrensen med framför allt Kina. Läs det senaste inlägget på UR-bloggen och lär om hur svenska företag automatiserar.