Danskarna bokar resor i rekordfart

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Foto Ving

Från Köpenhamn, där även många av Vings resenärer reser ifrån, är de första charterflygen helt fullbokade och Ving spår nu att reseboomen i Danmark kommer att smitta av sig till både Sverige och grannländerna. I Sverige har efterfrågan ökat successivt inför sommaren och den senaste månaden har nybokningarna ökat med 35 procent jämfört med månaden innan. De första charterflygen för sommarsäsongen har varit helt fullbokade. Till vintern har bokningarna ökat med 50 procent den senaste månaden.

Det var länge sedan vi såg ett sådant tryck i bokningarna och att många nordbor är ressugna råder det inga tvivel om, och en paketresa med oss väljs nu av allt fler, både utifrån tryggheten på resan och vid bokning och hållbarhetsaspekten då vi klimatkompenserar samtliga resor och har idag ett av de lägsta utsläppen från våra flyg, säger Fredrik Henriksson, nordisk kommunikationschef Vinggruppen.

I Danmark är smittotalen nere på låga nivåer och i takt med att samhället nu öppnar upp och allt fler blir vaccinerade väntas reserestriktionerna lättas till ännu fler länder. På Mallorca och Kanarieöarna är smittotalen också låga och det är dit Spies (och Ving från Köpenhamn) erbjuder resor i ett första skede, succesivt utökas sedan programmet med fler resmål.

Från Sverige lyfte det första flyget för sommarsäsongen till Gran Canaria den 5 maj. Den 22 maj går sedan första flygen till Mallorca och den 23 maj inleds resorna till Rhodos följt av Kreta den 27 maj och Cypern den 31 maj. Övriga Medelhavsdestinationer öppnar upp successivt i början på juni.

Det finns en optimism som vi inte sett på länge och vi ser i en stor undersökning vi nyligen genomfört bland drygt 4 000 svenskar att många sparat mer under pandemin och planerar att resa till stor del. Vi ser även att många vill unna sig lite extra på semestern, som ett så vill man komma iväg i sommar gäller det att boka en resa snabbt då de bästa hotellen och bästa rummen går åt snabbt, säger Fredrik Henriksson, nordisk kommunikationschef Ving.

Sunclass Airlines

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.

EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar30.4.2021 13:45:58 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.