Danskarna skapar högtryck för skidsemester – 9% ökning redan nu

Intresset från danskar att boka sin skidsemester tidigt är rekordstort. Med en ökning av danska skidgäster till SkiStars skidorter den gångna vintern fortsätter intresset att öka. Det danska högtrycket på skistar.com är redan nu 9%* högre än vid samma tidpunkt förra året.

- Vi vet att våra skidorter passar den danska gästen väldigt bra och nu med den nya flygplatsen placerad mellan Sälen och Trysil förbättras resvägen. Den svaga svenska kronan gör också att danskarna får mer kvar i plånboken genom att välja att skidsemestra i Skandinavien, säger Mathias Lindström som är Försäljnings- och marknadsdirektör på SkiStar.

Den 22 december startar flygbolaget BRA sina flyglinjer till nya Scandinavian Mountains Airport (belägen mellan Sälen och Trysil) och där finns två aktuella flyglinjer för danskar. Från Ängelholm Helsingborg Airport finns två alternativ i veckan, torsdagar och söndagar. Den 26 januari startar flyglinjen från Malmö Airport som går på söndagar. Transfertiden från flygplatsen är endast 10 minuter till Sälens närmast belägna skidområde Hundfjället och 40 minuter till Trysil vilket gör den totala restiden både kortare och bekvämare än tex bil och båt.

- Trysil och Sälen är sedan tidigare välkända och omtyckta av danska gäster. Sälen med sina 100 skidbackar och Europas största knappliftsystem passar verkligen den danska småbarnsfamiljen. Trysil som erbjuder nära 70 välpistade backar och en oerhört hög kvalitet på allt från liftar till lägenheter och hotell passar också den danska familjen, säger Mathias Lindström som är Försäljnings- och marknadsdirektör på SkiStar.

Ängelholm Helsingborg Airport erbjuder goda parkeringsmöjligheter med nära 1 000 platser i nära anslutning till terminalen. Accessen till Malmö Airport från Danmark är mycket bra och parkeringsmöjligheterna goda.

*SkiStar AB bokningsstatistik Danmark vintern 18/19 i jämförelse med samma period 17/18 samt bokningsstatistik från dagens datum för kommande vinter jämfört med samma tid föregående år.

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.