Danskt succékoncept med delekonomi för semesterbostäder lanseras nu i Sverige

De senaste åren har delekonomi gått på frammarsch i Sverige och resten av världen med koncept som Airbnb, Uber och Voi. Nu kan vi också dela semesterbostäder. 21-5 heter konceptet som står bakom och som de senaste 10 åren har köpt över 100 semesterbostäder till danska familjer.

Konceptet är enkelt - tjugoen familjer går ihop i en förening som köper fem bostäder fördelat primärt över Sydeuropa. Varje familj äger 1/21-del av de fem semesterbostäderna och familjerna delar användningen via ett smart bokningssystem online.

De flesta familjer har max 6-8 veckors semester varje år, därför är det mycket förnuftigt att dela och så får man också mycket mer för pengarna.

Över 500 danska familjer delar idag semesterbostäder av hög kvalité på populära och välkända destinationer såsom Marbella, Chamonix, Toscana, Barcelona, Sydfrankrike, Mallorca, Paris, Rom och New York för en summa över en miljard danska kronor.

Bakom konceptet i Sverige står Sandra Rosenblad som sagt upp sig från sitt jobb som fastighetsmäklare för att istället satsa helhjärtat på att få konceptet till Sverige. Att ge fler familjer möjligheten att uppfylla sin dröm om bostad utomlands och vara med och bidra till att familjerna skapar nya familjetraditioner, är det som driver Sandra.

- I samma sekund som jag hörde talas om konceptet tyckte jag det var briljant, just för att det är så enkelt men ändå så självklart att det är smart att dela, säger Sandra.

Det är redan flera svenska familjer som har anmält sig till en av de två första svenska 21-5 föreningarna.

21-5 håller öppningsmöte i Stockholm onsdag den 12 juni, där det är möjligt att komma och höra mer. Här deltar Anders Køj som har skapat konceptet tillsammans med sin fru.

- Vi ser fram emot att berätta om bostäderna och konceptet, och vi ser än mer fram emot att de första svenska familjerna ska få njuta av deras semesterhem utomlands, berättar Sandra.

Sandra Rosenblad
Country Manager 21-5 Sverige

Mail: sr@21-5.se

Centralplan 15-Centralstationen

Vi uppfyller drömmar och skapar livsglädje.

Målet för oss är att uppfylla drömmarna om fantastiska semesterbostäder och härliga semestrar, för att på så sätt öka livsglädjen hos våra 21-5 familjer.

21-5 är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i världen. Allt omkring bostäderna och föreningarna tas om hand ned till minsta detalj oavsett om det gäller byggnaderna, det juridiska eller något annat.

Följ 21-5