Där bor de flitigaste spararna

Många människor väljer att spara pengar varje månad – trots låg eller ingen ränta. Flitiga sparare är smålänningar, gotlänningar och ölänningar (76%) samt de från Sydsverige (75%). Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Det är nära 8 av 10 (76%) av de som bor i Småland, på Öland och Gotland som regelbundet sparar. Resultatet från undersökningen visar att 70 procent av svenskarna sparar varje månad. Då är inte pensionssparande medräknat. I åldersgruppen 30-49 år stiger siffran till 77 procent som varje månad sätter av pengar till sparande. Bland dem som sparar regelbundet lägger två av tre undan mer än 1 000 kronor i månaden. Ålderspensionärer och studerande sparar minst – 55 procent av dem – vilket kan förklaras med att de har låga inkomster. De flesta spararna – 86 procent – hittar man bland tjänstemän. Många sparare får inte någon ränta på sina insatta pengar, ändå väljer majoriteten av det svenska folket att varje månad spara. Konsumenternas valmöjligheter och alternativ till storbankernas nollräntor blir dock allt fler.

– Vi märker ett ökat intresse från allmänheten att spara sina pengar hos oss. Det har blivit enklare för konsumenterna att jämföra räntor och det är både lätt och tillgängligt att öppna nya sparkonton och flytta pengar, säger Helena Klein som är affärsområdeschef för Privatlån och Spar inom Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1 008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein, affärsområdeschef för Privatlån och Spar, Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Svea Ekonomis obligation noterad vid Nasdaq Stockholm7.9.2018 11:12Pressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi”) offentliggjorde den 3 april 2018 en emissionav Additional Tier 1-obligationer om 300 miljoner kronor (”Obligationerna”). Den 5september 2018 offentliggjorde Svea Ekonomi ett prospekt och meddelade samtidigt att ansökan lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationerna. Nasdaq har godkänt Svea Ekonomis ansökan om upptagande till handel och första dag för handel med Obligationerna är idag, 7 september 2018. Prospektet avseende Obligationerna finns tillgängligt på Svea Ekonomis hemsida (www.svea.com). Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 september 2018.

Svea Ekonomi offentliggör prospekt och förbereder notering av obligation vid Nasdaq Stockholm5.9.2018 11:20Pressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 3 april 2018 en emission av Additional Tier 1-obligationer om 300 miljoner kronor(”Obligationerna”). I enlighet med villkoren för Obligationerna avses de inom kort bli noterade samt upptagna till handel på marknaden för företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm. Ansökan ska lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationerna. Med anledning av detta har Bolaget upprättat ett prospekt. Prospektet har idag godkänts av och registrerats hos Finansinspektionen i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Prospektet kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) och Bolagets hemsida (www.svea.com). Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september 2018.