Där bor de flitigaste spararna

Många människor väljer att spara pengar varje månad – trots låg eller ingen ränta. Flitiga sparare är smålänningar, gotlänningar och ölänningar (76%) samt de från Sydsverige (75%). Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Det är nära 8 av 10 (76%) av de som bor i Småland, på Öland och Gotland som regelbundet sparar. Resultatet från undersökningen visar att 70 procent av svenskarna sparar varje månad. Då är inte pensionssparande medräknat. I åldersgruppen 30-49 år stiger siffran till 77 procent som varje månad sätter av pengar till sparande. Bland dem som sparar regelbundet lägger två av tre undan mer än 1 000 kronor i månaden. Ålderspensionärer och studerande sparar minst – 55 procent av dem – vilket kan förklaras med att de har låga inkomster. De flesta spararna – 86 procent – hittar man bland tjänstemän. Många sparare får inte någon ränta på sina insatta pengar, ändå väljer majoriteten av det svenska folket att varje månad spara. Konsumenternas valmöjligheter och alternativ till storbankernas nollräntor blir dock allt fler.

– Vi märker ett ökat intresse från allmänheten att spara sina pengar hos oss. Det har blivit enklare för konsumenterna att jämföra räntor och det är både lätt och tillgängligt att öppna nya sparkonton och flytta pengar, säger Helena Klein som är affärsområdeschef för Privatlån och Spar inom Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1 008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein, affärsområdeschef för Privatlån och Spar, Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker22.2.2019 08:06:00 CETPressmeddelande

Svenska e-handlare fortsatte så sent som i december att mestadels spå positiva siffror för e-handeln. Och den fortsätter att ta mark gentemot den fysiska handeln. En ny kartläggning från Svea Ekonomi och Payson visar att tillväxten för detaljhandeln har backat med fem procent det senaste året. E-handeln visar däremot på fortsatt ökning, med en procent. Totalt startades hela 2 232 e-handelsbutiker under fjolåret.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53:46 CETPressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56:00 CETPressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.