Där bor de flitigaste spararna

Många människor väljer att spara pengar varje månad – trots låg eller ingen ränta. Flitiga sparare är smålänningar, gotlänningar och ölänningar (76%) samt de från Sydsverige (75%). Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Det är nära 8 av 10 (76%) av de som bor i Småland, på Öland och Gotland som regelbundet sparar. Resultatet från undersökningen visar att 70 procent av svenskarna sparar varje månad. Då är inte pensionssparande medräknat. I åldersgruppen 30-49 år stiger siffran till 77 procent som varje månad sätter av pengar till sparande. Bland dem som sparar regelbundet lägger två av tre undan mer än 1 000 kronor i månaden. Ålderspensionärer och studerande sparar minst – 55 procent av dem – vilket kan förklaras med att de har låga inkomster. De flesta spararna – 86 procent – hittar man bland tjänstemän. Många sparare får inte någon ränta på sina insatta pengar, ändå väljer majoriteten av det svenska folket att varje månad spara. Konsumenternas valmöjligheter och alternativ till storbankernas nollräntor blir dock allt fler.

– Vi märker ett ökat intresse från allmänheten att spara sina pengar hos oss. Det har blivit enklare för konsumenterna att jämföra räntor och det är både lätt och tillgängligt att öppna nya sparkonton och flytta pengar, säger Helena Klein som är affärsområdeschef för Privatlån och Spar inom Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1 008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein, affärsområdeschef för Privatlån och Spar, Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56Pressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar27.12.2018 08:06Pressmeddelande

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.

Brist på kapital bromsar tillväxten för vart femte företag19.12.2018 08:06Pressmeddelande

För företag är tillgången till kapital avgörande för tillväxten. Det gäller framför allt mindre och nystartade företag, där finansiering via banklån och riskkapital kan vara begränsad. En ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar att 19 procent av Sveriges företag anser att brist på kapital hindrar dem från att växa. Och problemet är mer utbrett bland företag i Småland än i storstadsregionerna.

Svenska ledningsgrupper saknar digital kompetens17.12.2018 09:30Pressmeddelande

Det råder en stor brist på digital kompetens bland svenska företag. I alla fall om man ska tro svenska företagsledare. I Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning uppger var tredje företagsledare att deras ledning inte har tillräcklig digital kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Det visar sig även att var femte företag tror att den bristande kompetensen i hög eller ganska hög grad begränsar deras verksamhet.

E-handlarna spår en god jul13.12.2018 13:25Pressmeddelande

November avslutades med e-handelshögtiderna Black Friday och Cyber Monday och e-handlarna blickar nu framåt mot julhandeln. En högtid som var tredje e-handlare tror kommer överstiga förra årets julförsäljning. Det visar en undersökning som genomförts av Payson i samarbete med Svea Ekonomi där hundratals svenska e-handlare deltagit. Dessutom uppger majoriteten att försäljningen ökar jämfört med övriga perioder på året och de flesta e-handlarna tror att den smarta högtalaren blir årets e-klapp.

Här är finalisterna och vinnaren i Young E-business of the Year 201813.12.2018 10:34Pressmeddelande

För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik och främja ungdomars entreprenöriella anda instiftade Payson och Svea Ekonomi under 2017 det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Under oktober i år har ungdomar mellan 15 till 25 år haft möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Sex finalister har nu utsetts och däribland vinnaren: CleverBook från Västerås.