Där livet kan levas - reflektioner från en volontär

Vik av från spåret, hitta din egen väg och din egen plats. Foto: Karolina Krejci.

Det finns platser med gott självförtroende, som Åre. Som inte behöver förhäva sig och lova runt och hålla tunt. Gott självförtroende bygger på god självkänsla, som i sin tur byggs på självinsikt. Utan det blir det bara tomt. Tomt prat och tomma handlingar. Det kommer ur att man vet vad man är, och vad man inte är. Det är då det över tid blir trovärdigt. Det är då vi vågar etablera oss och lägga våra liv i platsens händer.

Ett evenemanget av det slag som alpina VM i Åre är bjuder på så många möjligheter. Unika sådana. Inte minst möjligheter från platsens sida att visa upp sitt bästa jag. För framtida besökare, för framtida invånare, för framtida företagsetableringar. Det är öppet mål. Vi som är här vill vara här. Det är resultatet av en aktiv handling. Det är något som vi tillfälliga delar med er permanenta. En aktiv handling ett, ett aktivt val. Men det händer inte av sig självt. Vi behöver hjälp för att ta steget. Det kan kännas stort, långt och närmast oöverstigligt. Det känns så när liv ska ställas om och flyttas. Vi behöver hjälp. Med det praktiska, det administrativa. Visst är det så. Men framförallt behöver vi känna att vi är välkomna. Få bekräftat att vi gör ett bra val. Få känna att vi är välkomna. Att ni vill ha oss här. Att vi inte stör. Och det kan inte uppnås genom trycksaker, hemsidor och appar. Det måste upplevas och kännas.

Åre har mycket av det som många andra platser har mindre av. Här finns rum för kropp och själ. Plats att sträcka ut och växa. Utvecklas. Mycket av det som Åre har välsignats med efterfrågas också av allt fler, allt oftare. Det ger sammantaget ett gynnsamt och avundsvärt utgångsläge för tillväxt för vilket varumärke som helst. Så även för en kommun. Inte minst om kommunen råkar vara belägen i det som ibland kallas glesbygd. I Norrlands innersta inland.

Utmaningen är att växa utan att förstöra det som är grunden för tillväxten. Att våga och förmå fokusera på medveten och hållbar tillväxt. Strategiskt hållbar, ekonomiskt hållbar, strukturellt hållbart, socialt hållbar, kulturellt hållbar, emotionellt hållbar. Att förmå identifiera själva myllan, förstå grunden för attraktionen. Det mest värdefulla du har. Sedan satsar du, investerar och expanderar.Då kan du växa med förstånd. Inte till varje pris. Vårda och utveckla samtidigt, inte antingen eller utan både och. Det är en dualitet som ställer krav, som gäller allt i vårt nutida samhälle. Vi lever uppkopplat, men vår längtan efter det analoga, handfasta har aldrig varit starkare. Vi lever globaliserat, men vi längtar efter det lokala. Vi konsumerar massproducerat, men söker alltmer det unika. Vi lever med och i en snabb teknologisk utveckling, men söker alltmer saker där handen varit närvarande. Inte antingen eller utan både och.

Räknat utifrån sin befolkningsmängd så leder Åre kommun företagarligan i Sverige med cirka 1200 företag på 11 500 kommuninvånare. Visst finns det även större företag, större arbetsgivare, men många förknippar numera Åre med företagande. Ofta i det mindre formatet. Då är det ju lätt att tro att Åre kommun är en plats enkom för egenföretagaren och entreprenören. Men så är det så klart inte. Alla platser med ambitioner att växa och utvecklas behöver en väl fungerande offentlig sektor, som befolkas av kompetenta människor inom skola, vård, omsorg och annan kommunal och regional service. För ingen ska tro annat än att dessa fundamentala bitar måste vara på plats. Tillväxt stället krav. Krav på att skola och barnomsorg håller världsklass. På att kommunikationer i det stora och i det lilla fungerar. Människor måste kunna ta sig. Så är det bara. Krav på att förutsättningarna finns där för ett fungerande liv. I det stora och det lilla.

- I Åre kommun finns ett stort behov av arbetskraft inom olika sektorer, säger Martin Söderström tillväxtchef Åre kommun. Just nu behöver vi folk inom skola, vård och omsorg men även inom industri, projektledning, kök, ekonomi och IT finns jobb.

Men som i alla expansionsfaser uppstår trånga sektorer.  Det är sen gammalt. Så även när drömmen om mer liv ska realiseras. När flera söker detsamma. Samtidigt. En sådan är bostadssituationen i Åre. För att möta upp det växande behovet av boende, och uppfylla önskan om ett liv mer på landet, har kommunen köpt mark där det nu planeras för byggande.

- Det kan bli en utmaning att hitta det rätta boendet. För den som vill byta storstadslivet mot fjälluft och snörika vintrar gäller det att hitta någonstans att bo. Väldigt många är sugna på att flytta hit till Åre men vi lyckas inte alltid presentera det boende som efterfrågas”, säger Nina Troberg på inflyttarservice Åre kommun.

Under alpina VM i Åre har du kunnat finna Åre kommun i Sponsorbyn där Nina tillsammans med sina kollegor visar vilka företag som finns här, vilka som behöver arbetskraft. Åre kommun fick under alpina VM i Åre 2007 kritik för att de inte syntes under evenemanget, så därför har de till årets alpina VM skapat en plattform att mötas kring. För möten är viktiga. Det är då det händer. När vi blir du med varandra, när anonymiteten bryts, när vi får och ges namn bortom titel och funktion. Det är då det sker.

Det är då vi känner att vi är välkomna. Får bekräftat att vi gör ett bra val. Får känna att vi är välkomna. Att ni vill ha oss här. Att vi inte stör. Att vi kan bidra. Det är då vi kan växa, vi som människor och Åre som plats. Platsen där livet ska levas.

Åreskutan omgiven av skog och mark. Foto: Karolina Krejci.