Därför är Sandviks fabrik i Gimo en digital frontfigur

Sandviks fabrik i Gimo i Uppland är sedan tidigare världens största hårdmetallfabrik. Numera är den också den enda i Sverige med en så kallad ”lighthouse”-utmärkelse från World Economic Forum. Utmärkelsen ges till produktionsanläggningar som anses visa vägen i den fjärde industriella revolutionen.
Claes Nord, besöksansvarig Sandvik Coromant Gimo. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Sandviks fabrik för tillverkning av hårdmetallskär har funnits i Gimo sedan 1951 och har i dag cirka 1 400 anställda. Det mesta är uppkopplat, såväl maskiner som människor.

Maskinerna är uppkopplade med sensorer och det är helt enkelt för att de ska snurra 8 760 timmar om året. Människorna är uppkopplade i form av att vi har kompetensmatriser, säger Claes Nord, besöksansvarig på Sandvik Coromant Gimo, till EFN Ekonomikanalen. Han uppger att det är ett sätt att hålla koll på kompetensen som finns i företaget och identifiera var styrkor och svagheter finns.

Den höga graden av digitalisering och automatisering gör att maskinerna i stort sett går av sig själva. De 1 400 anställda jobbar i huvudsak ”bakom kulisserna”, enligt Claes Nord.

Det är produktionstekniker, programmerare och så vidare. Jag brukar alltid säga att framtidens produktion behöver inte så mycket muskler men däremot mycket hjärna.

Skären som tillverkas i Gimo används i sin tur till tillverkning av andra produkter. Det kan vara allt från blixtlås till högteknologiska detaljer till flygindustrin.

En sak jag alltid brukar nämna är också gängor. Man kan göra gängor med gängskär och hur många skruvar och bultar finns det inte i världen? Det är bara att ta ett par glasögon till exempel. Där finns jättesmå gängor och de görs med gängskär som vi tillverkar, säger Claes Nord.

Se hela inslaget här (3:40 min, nytt fönster)

Intervjun inspelad innan coronakrisen slog till mot Sverige på allvar.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.