Därför hoppas vi se fler tillbudsrapporter

"Jag ser Arbetsmiljöverkets granskning som ett kvitto på att vårt aktiva och systematiska arbetsmiljöarbete med noggranna handlingsplaner och löpande uppföljningar fungerar väl."

Lars Forseth, vd ManpowerGroup Sverige

Att anställda trivs på sin arbetsplats är en angelägen samhällsfråga. Sedan 2010 har antalet sjukskrivna med utmattningssyndrom sexdubblats. Under hösten har vi tagit del av alarmerande vittnesmål från flertalet branscher, som vittnar om utbredda problem med ojämställda och otrygga arbetsplatser.

Det är oerhört viktigt för mig att ManpowerGroups anställda mår bra på sina arbetsplatser. Att jobba hos ManpowerGroup ska vara synonymt med en god arbetsmiljö i form av trygga, jämställda och hälsosamma arbetsplatser. Varje anställd har rätt att gå till jobbet utan att må dåligt och behöva uppleva ohälsosam stress, diskriminering eller trakasserier.

ManpowerGroup är Sveriges största företag inom bemanning och rekrytering och vi har ett glasklart ansvar för våra 12 000 medarbetare, oavsett var de befinner sig. När Arbetsmiljöverkets inledde en granskning av bemanningsbranschen arbetsmiljöarbete för 1,5 år sedan välkomnade vi den. Arbetsmiljöverket har nu gjort ett trettiotal inspektioner för att granska ManpowerGroups systematiska arbete med att förebygga ohälsa, skador och olyckor. Verkets sammantagna bedömning är att vårt systematiska arbete är mycket bra. De anmärkningar som gjorts är av mindre art och andelen anmärkningar ligger långt under genomsnittet för branschen. Jag vill tacka Arbetsmiljöverket för deras arbete och de sätt som de visat oss att vi kan bli ännu bättre.

Jag ser Arbetsmiljöverkets granskning som ett kvitto på att vårt aktiva och systematiska arbetsmiljöarbete med noggranna handlingsplaner och löpande uppföljningar fungerar väl. Om en anställd upplever missförhållanden så uppmuntrar vi dem aktivt att vända sig till oss och det händer till och med att vi avslutar samarbetet med kunden om en skadlig arbetsmiljö inte åtgärdas.

Ett av våra mål i år är att öka antalet tillbudsrapporter. Det kanske kan låta konstigt, men om vi får syn på risker innan något inträffar, kan vi höja nivån i arbetsmiljön ännu ett snäpp. Den trygghet våra medarbetare känner i en god arbetsmiljö ger oss ytterligare kraft i vårt arbete med att skapa hållbara arbetsplatser och ett meningsfullt arbetsliv för våra omkring 12 000 anställda i Sverige.

Framöver hoppas jag att fler företag, myndigheter och bemanningsaktörer samarbetar för att stärka arbetsmiljöarbetet. Tillsammans kan vi verka för trygga, jämställda och hälsosamma arbetsplatser och se till att färre far illa på jobbet.

Lars Forseth, vd ManpowerGroup Sverige

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.