Därför kommer Brynäs IF ut till SHL-premiär i uppvärmningströja med riktat budskap: ”Tack till våra partners”

Fri att använda för all press.

För fem år sedan rensade Brynäs IF matchtröjan från reklamlogos.

Den rena dräkten föddes.

När spelarna intar isen för värmningen till SHL-premiären borta mot Frölunda i Scandinavium är det första gången sedan dess en Brynäsdräkt ser annorlunda ut.

Men bara uppvärmningströjan – som medvetet är prydd av företagslogos kombinerat med budskapet: ”Vi hade kunnat se ut som alla andra – men det gör vi inte”.

— Vi är oerhört stolta över att år efter år anses ha den snyggaste matchtröjan i svensk ishockey. Något som är möjligt helt tack vare våra huvudpartners investering och moderna tänk att gå från exponering till samhällsnytta via den gemensamma verksamheten En bra start som vi gör med UNICEF och våra största partners. Den här säsongen vill vi påminna alla hur det hade sett ut om vi varit kvar där vi var för fem år sedan – och belysa vilka det är som gör att matchtröjan kan vara ren, säger Johan Cahling.

— Så från och med i dag kommer vi ut ”maskerade” i en uppvärmningströja. När det sedan blir dags för nedsläpp till match fräschar vi upp oss och kommer ut med den rena dräkten.

Det har absolut inte varit en ekonomisk förlust för Brynäs att ta bort reklamen från matchtröjorna – tvärt om.

– Företagen betalar mer pengar för att satsa på hållbarhet och samhällsutveckling snarare än att synas på våra dräkter bland många andra logotyper. Jag kan inte gå in i detalj på enskilda avtal, men Brynäs största partneravtal låg tidigare kring miljonen per år och är idag på nivå kring 4 000 000 kronor. En bra start kostar såklart pengar för oss och kräver helt andra leveranser. Men det är en strategi som är framgångsrik för oss och som gör att vi ligger rätt i tiden och kan möta de krav som stora företag idag har på idrottsklubbar för att ingå stora partnerskap, säger Cahling.

Det faktum att den rena dräkten ofta får beröm för sitt estetiska utförande är uppskattat av föreningen och våra medlemmar, supportrar och partners.

Men det är egentligen bara sekundärt.

Det primära för Brynäs IF och våra partners är de större värdena den står för.

Företagen som gör den rena dräkten möjlig är fyra av våra huvudpartners: LF Gävleborg, Sandvik Coromant, Bilbolaget och Bauer.

— Ibland kan det kanske tas för givet att Brynäs IF spelar i en reklamfri dräkt. Vi vet att alla andra klubbar också skulle vilja ha det så, men det är ingen klubb som har möjlighet att göra det på egen hand. Det måste ske tillsammans med sina partners, och våra partners i Brynäs IF är verkligen grymma. De tänker likadant som oss och anser att arbetet med vår sociala verksamhet En bra start gör större skillnad än exponeringen på matchtröjan. De söker helt enkelt andra värden än exponering på en matchdräkt. Därför har vi tillsammans med dom valt att göra den till symbol för det gemensamma arbete som vi gör för att fler barn ska få en bra start i sina liv.

För varje replicatröja som säljs går också 70 kronor till UNICEF. Det betyder att även du som Brynässupporter är en del av arbetet att göra skillnad för barn och unga världen över.

— Tillsammans med våra partners och supportrar räddar vi liv. Det kan låta storslaget. Men det är ett faktum. För varje såld tröja går 70 kronor till UNICEF, som sedan använder pengarna till riktade projekt i olika delar av världen. Genom att matchtröjan är ren är alla Brynäsare som köper en tröja och våra partners med och bidrar till ett större syfte.

Den rena dräkten har symboliserat Brynäs IF:s ambition att gå från exponering till samhällsnytta i fem års tid.

Det är bara början.

Sedan en tid tillbaka har klubben inlett nästa fas - då Brynäs IF etablerat fokus kring samtliga hållbarhetsdimensioner (miljö, människa, ekonomi) i sin verksamhet. Ett arbete som innehåller ett extra fokus på jämställd utveckling och att vara med och bidra positivt till den aktuella klimatsituationen med sina partners, fans och övriga intressenter.

— Vi har egentligen bara börjat. Vi är glada över den resa vi gjort på fem år, men ser fortsatt fram emot vilken skillnad vi kan göra på ännu längre sikt. Vi startade med ett tydligt fokus på det sociala hållbarhetsarbetet i form av En bra start, när vi nu adderat samtliga hållbarhetsdimensioner känns vi bredare och än mer kapabla att använda kraften i vårt varumärke för att göra skillnad i fler frågor med våra partners och fans, säger Johan Cahling.

Fri att använda för all press.

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande