Därför reser svenskarna utomlands i vinter

Under den mörka och kalla vintern passar många svenskar på att resa utomlands för att fylla på energidepåerna med sol och värme, och hösten och vintern 2018/19 är inget undantag. Nästan hälften av alla svenskar planerar en semesterresa utomlands, och den restyp som dominerar bokningarna är sol- och badresor. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Att vintern är lång, mörk och kall är ingen nyhet för svenskarna, och det är inte så konstigt att många gärna reser iväg utomlands på semester. Sol, värme och bad lockar många, men även en storstad ger välbehövligt miljöombyte, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Nästan hälften av alla svenskar (46 procent) planerar en semesterresa utomlands under hösten eller vintern 2018-2019. Mest populärt är att vara borta upp till en vecka (23 procent), medan 15 procent av alla svenskar är borta mellan 1-2 veckor. I år infaller julens röda dagar på ett mycket fördelaktigt sätt för alla arbetstagare, där endast 5 dagars semesteruttag ger 16 dagars sammanhängande ledighet. 7 procent utnyttjar detta faktum, och är borta längre än två veckor. 11 procent fortfarande inte har bestämt sig om de ska ut och resa eller inte.

Trots en sommar som bjöd på värme och höga temperaturer under lång tid är det sol- och badresor som gäller för svenskarna i vinter. 43 procent av alla som planerar en utlandsresa väljer denna typ av semester. En knapp tredjedel (36 procent) vill istället uppleva en pulserande storstad, antingen för en weekendresa eller under en längre semester. En snösemester lockar dock inte lika många semesterfirare – endast 18 procent väljer en skidresa i vinter.

Storstadsbor hemmahörande i Stockholm, Göteborg eller Malmö planerar i större utsträckning (52 procent) att resa utomlands i vinter, jämfört med invånare i övriga landet.

De yngre resenärerna i åldersgruppen 18-30 år sticker ut som mer äventyrliga än övriga resenärer, och kommer i större utsträckning än övriga resenärer att resa på en skidresa eller en äventyrsresa i vinter.

Vilken typ av resa vill du helst åka på i höst eller vinter?

1. Sol- och badresa, 43 procent
  2. Storstadsresa, 36 procent
  3. Skidresa, 18 procent
  4. Äventyrsresa, 13 procent
  5. Träningsresa, 6 procent
  6. Kryssningsresa, 5 procent
  7. Annan typ av resa än ovanstående, 21 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.