Därför skaffar svenskarna fritidshus

De flesta ärver det, men andra skaffar ett fritidshus för att få vara ute i naturen och koppla bort vardagen. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

Hus: S11546 Foto: NOVASOL (för webb)

När 1145 fritidshusägare får frågan ”Vad var den främsta anledningen till att du skaffade dig ett fritidshus?” är det 33 procent som svarar att de ärvt huset. 16 procent har skaffat fritidshuset för att komma nära naturen, 11 procent för att byta miljö och 9 procent för avkoppling och stresshantering.

- De flesta ärver det men det verkar som att många svenskar har ett fritidshus för att få en paus från vardagen. Om man exempelvis har en lägenhet inne i stan är fritidshuset ett sätt att byta miljö och komma närmre naturen. Fritidshuset blir en tillflyktsplats, säger Torbjörn Fredman.

Aktiviteter i fritidshuset

Drygt 7 av 10 svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. Andra aktiviteter som man gör i större utsträckning i fritidshuset är att pyssla i trädgården (41 procent), träffa vänner eller släkt (39 procent) och vila (34 procent).

- I fritidshuset finns det tid till det vi kanske inte hinner med i vardagen och för många svenskar står då återhämtning på schemat, säger Torbjörn Fredman.

Topp 5 - Därför skaffarna svenskarna fritidshus

1. Ärvt huset
  2. Komma nära naturen/komma ut i naturen mer
  3. Byta miljö
  4. Avkoppling och stresshantering
  5. Tillbringa tid på orten där fritidshuset ligger

Topp 5 – Aktiviteter i fritidshuset

1. Vara ute mer i naturen
  2. Pysslar i trädgården
  3. Träffar vänner/släkt
  4. Vilar
  5. Läser böcker/tidningar

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Hus: S11546 Foto: NOVASOL (för webb)