Därför stoppar polisen i väst allt arbete med el- och hybridfordon och så ska de lösa problemet
Den 12 januari införde Björn Johnsson, regionalt samordnande huvudskyddsombud för Polisförbundets Region Väst, med stöd av Arbetsmiljölagen (AML 6 kap 7§) ett skyddsstopp för allt arbete med el- och hybriddrivna fordon som har utsatts för krockskada, brand eller annan yttre påverkan.
Stoppet gäller alla anställda inom polisen i region väst. ”Om elfordonet är taget i beslag ska det säkerställas att ingen obehörig eller ovetande kan komma i fysisk kontakt med fordonet, innan det har klarlagts utifrån ovan stycke, att risken för att bli utsatt för högspänning undanröjts”, skriver Björn Johnsson i sitt meddelande om skyddsstoppet.
BAKGRUND
Idag är det många arbetsgivare som är skyldiga att ha kunskap och förmåga att hantera riskerna som är förknippade med elfordon. Det kan handla om allt från att jobba i ett elfordon till att exempelvis bärga, flytta eller rädda människor ur ett havererat eller brinnande elfordon.
Eldrivna fordon innebär genom sin drivlina bestående av elmotor och högspänningsbatteri flera olika typer av risker som inte är förknippade med konventionella fordon med bensin/etanol- eller dieselmotor.
För verksamheter som exempelvis polisen, räddningstjänsten, fordonsverkstäder och bilhandeln – vilka på olika sätt hanterar elfordon i sin verksamhet – så innebär det att dessa arbetsgivare är skyldiga att själva ha kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon, samt se till att medarbetarna också har rätt kunskaper.
Hos Sveriges största myndighet – polisen – jobbar man nu med frågan för att riskmedvetenheten ska öka så att alla berörda medarbetare på arbetsgivar- och medarbetarnivå ska ha rätt kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon i den typ av arbete och risksituationer som polisen exponeras för.
Den 20/1 kl. 15:00 finns Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd Bo Ericsson, Verkstadsföretagarnas Arbetsrättsjurist Alexander Clomén och före detta brandmannen och experten Tommy Carnebo från företaget Dafo Vehicle Fire Protection på plats på Automässan i Göteborg för att berätta om riskerna förknippade med elfordon och hur berörda arbetsgivare ska se till att de kan ta sitt arbetsgivaransvar för att hantera elfordon rätt. För frågor - kontakta Bo Ericsson på 072-585 19 54.
Nyckelord
Kontakter
Bo EricssonVD Sveriges Fordonsverkstäders Förening - SFVF
Tel:+46 (0)8 519 475 11bo.ericsson@sfvf.euBilder
Länkar
Om
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm
08-519 475 10https://www.fordonsverkstader.se/
Svenska Fordonsbranschen – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!
Svenska Fordonsbranschen är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare, rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar samt bildelsaktörer.
Vi samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.
Vi är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Svenska Fordonsbranschen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen
Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande
En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.
Därför behöver vi en beredskapsplan för våra bilverkstäder och bildelsgrossister7.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Regionala och globala kriser i närtid som de omfattande skogsbränderna 2014 och 2018 och coronapandemin har påmint oss om vikten av fungerande krisberedskap. Och kriget i Ukraina påminner oss om hur viktiga våra fordonsparker blir i krig.
Därför bör du lämna bilen till en ”Godkänd Bilverkstad”2.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi jobbar målmedvetet med att få fler bilverkstäder att ansluta sig till branschstandarden ”Godkänd Bilverkstad”, för att alla ni bilägare ska känna er tryggare och nöjdare efter ert besök på bilverkstaden, skriver Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Stämpeln i bilens servicebok kan vara värdelös12.7.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Detta konstaterar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) efter att ha granskat ett antal serviceböcker från biltillverkarna kring vilka uppgifter som rapporteras in i dem.
Därför är reduktionsplikten en miljöpolitisk illusion10.7.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den svenska reduktionsplikten skapar inga verkliga miljövinster men har däremot drabbat många bilberoende hushåll på landsbygden. Vi välkomnar att regeringen nu låter snabbutreda klimatpolitiken, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening och Sveriges Bildelsgrossister Förening.