Svenska Fordonsbranschen

Därför stoppar polisen i väst allt arbete med el- och hybridfordon och så ska de lösa problemet

Dela
Polisfacket i en av Sveriges största polisregioner – polisregion väst – har förbjudit alla polisanställda att befatta sig med skadade el- eller hybridfordon. Men polisen jobbar med en lösning. Välkommen till Automässan i Göteborg 20/1 kl 15:00 så berättar Sveriges Fordonsverkstäders Förening mer om problemet och om hur polisen ska lösa det.

Den 12 januari införde Björn Johnsson, regionalt samordnande huvudskyddsombud för Polisförbundets Region Väst, med stöd av Arbetsmiljölagen (AML 6 kap 7§) ett skyddsstopp för allt arbete med el- och hybriddrivna fordon som har utsatts för krockskada, brand eller annan yttre påverkan.

Stoppet gäller alla anställda inom polisen i region väst. ”Om elfordonet är taget i beslag ska det säkerställas att ingen obehörig eller ovetande kan komma i fysisk kontakt med fordonet, innan det har klarlagts utifrån ovan stycke, att risken för att bli utsatt för högspänning undanröjts”, skriver Björn Johnsson i sitt meddelande om skyddsstoppet.

BAKGRUND
Idag är det många arbetsgivare som är skyldiga att ha kunskap och förmåga att hantera riskerna som är förknippade med elfordon. Det kan handla om allt från att jobba i ett elfordon till att exempelvis bärga, flytta eller rädda människor ur ett havererat eller brinnande elfordon.

Eldrivna fordon innebär genom sin drivlina bestående av elmotor och högspänningsbatteri flera olika typer av risker som inte är förknippade med konventionella fordon med bensin/etanol- eller dieselmotor.

För verksamheter som exempelvis polisen, räddningstjänsten, fordonsverkstäder och bilhandeln – vilka på olika sätt hanterar elfordon i sin verksamhet – så innebär det att dessa arbetsgivare är skyldiga att själva ha kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon, samt se till att medarbetarna också har rätt kunskaper.

Hos Sveriges största myndighet – polisen – jobbar man nu med frågan för att riskmedvetenheten ska öka så att alla berörda medarbetare på arbetsgivar- och medarbetarnivå ska ha rätt kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon i den typ av arbete och risksituationer som polisen exponeras för.

Den 20/1 kl. 15:00 finns Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd Bo Ericsson, Verkstadsföretagarnas Arbetsrättsjurist Alexander Clomén och före detta brandmannen och experten Tommy Carnebo från företaget Dafo Vehicle Fire Protection på plats på Automässan i Göteborg för att berätta om riskerna förknippade med elfordon och hur berörda arbetsgivare ska se till att de kan ta sitt arbetsgivaransvar för att hantera elfordon rätt. För frågor - kontakta Bo Ericsson på 072-585 19 54.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Svenska Fordonsbranschen
Svenska Fordonsbranschen
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.fordonsverkstader.se/

Svenska Fordonsbranschen – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!

Svenska Fordonsbranschen är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare, rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar samt bildelsaktörer.

Vi samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Vi är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Svenska Fordonsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen

Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande

En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye