Därför stoppar polisen i väst allt arbete med el- och hybridfordon och så ska de lösa problemet

Den 12 januari införde Björn Johnsson, regionalt samordnande huvudskyddsombud för Polisförbundets Region Väst, med stöd av Arbetsmiljölagen (AML 6 kap 7§) ett skyddsstopp för allt arbete med el- och hybriddrivna fordon som har utsatts för krockskada, brand eller annan yttre påverkan.
Stoppet gäller alla anställda inom polisen i region väst. ”Om elfordonet är taget i beslag ska det säkerställas att ingen obehörig eller ovetande kan komma i fysisk kontakt med fordonet, innan det har klarlagts utifrån ovan stycke, att risken för att bli utsatt för högspänning undanröjts”, skriver Björn Johnsson i sitt meddelande om skyddsstoppet.
BAKGRUND
Idag är det många arbetsgivare som är skyldiga att ha kunskap och förmåga att hantera riskerna som är förknippade med elfordon. Det kan handla om allt från att jobba i ett elfordon till att exempelvis bärga, flytta eller rädda människor ur ett havererat eller brinnande elfordon.
Eldrivna fordon innebär genom sin drivlina bestående av elmotor och högspänningsbatteri flera olika typer av risker som inte är förknippade med konventionella fordon med bensin/etanol- eller dieselmotor.
För verksamheter som exempelvis polisen, räddningstjänsten, fordonsverkstäder och bilhandeln – vilka på olika sätt hanterar elfordon i sin verksamhet – så innebär det att dessa arbetsgivare är skyldiga att själva ha kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon, samt se till att medarbetarna också har rätt kunskaper.
Hos Sveriges största myndighet – polisen – jobbar man nu med frågan för att riskmedvetenheten ska öka så att alla berörda medarbetare på arbetsgivar- och medarbetarnivå ska ha rätt kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon i den typ av arbete och risksituationer som polisen exponeras för.
Den 20/1 kl. 15:00 finns Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd Bo Ericsson, Verkstadsföretagarnas Arbetsrättsjurist Alexander Clomén och före detta brandmannen och experten Tommy Carnebo från företaget Dafo Vehicle Fire Protection på plats på Automässan i Göteborg för att berätta om riskerna förknippade med elfordon och hur berörda arbetsgivare ska se till att de kan ta sitt arbetsgivaransvar för att hantera elfordon rätt. För frågor - kontakta Bo Ericsson på 072-585 19 54.
Nyckelord
Kontakter
Bo EricssonVD Sveriges Fordonsverkstäders Förening - SFVF
Tel:+46 (0)8 519 475 11bo.ericsson@sfvf.euBilder
Länkar
Om

Alströmergatan 18
112 47 Stockholm
08-519 475 10https://www.sfvf.eu
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!
SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.
SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Fordonsbranschen presenterar agenda för bilverkstäder på landsbygden för att hela Sverige ska leva6.3.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste decennierna har bilverkstadsdöden på, framför allt, den bilberoende landsbygden tilltagit. 2005 fanns det totalt 6014 service- och bilskadeverkstäder i Sverige – 2022 är det 3788. Det visar en branschanalys.
Så säkrar vi överlevnaden för bilverkstäder på landsbygden och därför är det viktigt1.3.2023 09:20:31 CET | Pressinbjudan
Hur säkerställer vi den fortsatt viktiga samhällsservice som bilverkstäderna på landsbygden utgör, och som är avgörande för att hela Sverige även framöver ska leva? Sveriges Fordonsverkstäder Förening (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) bjuder in till en pressträff måndagen 6 mars i Tidaholm kring ett samtal om detta.
Här är kravet som ”Bra Miljöval Bilförsäkring” bör innefatta9.2.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Kriterierna för miljömärkningen Bra Miljöval Bilförsäkring ses just nu över. Ett krav som behöver skrivas in är att bilägaren, och inte försäkringsbolaget, ska ha rätten att välja var bilen lämnas på skadereparation. Det gynnar miljön, menar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Vi behöver lagstifta om fri tillgång till fordonsdata, nu!25.1.2023 17:01:49 CET | Pressmeddelande
Nu är det hög tid för EU att få en sektorsspecifik lagstiftning som garanterar fritt flöde av fordonsdata på plats. Det uppmanar de paneuropeiska branschorganisationerna FIGIEFA, CECRA och AIRC i en gemensam uppvaktning av EU-kommissionen.
Tre seminarier du inte bör missa under Automässan13.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vad har EU:s dataskyddsdirektiv, gruppundantaget och digitaliseringen av fordonen och branschen gemensamt? Alla tre är viktiga och för fordonsbranschen avgörande frågor – som du kan få senaste nytt och lära dig mer om ifall du besöker Sveriges Fordonsverkstäders Förenings seminarier under Automässan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum