Därför tar snabbtesten för covid-19 slut
Ett flertal svenska apotek larmar om brist på snabba hemtester för covid-19 – så kallade antigentester – lagom till jul. Förklaringarna är flera, enligt Björn Thorngren som har grundat nätapoteket MEDS.
– Bristen beror på en högre efterfrågan som i sin tur beror på flera faktorer. Det är en kombination av nya riktlinjer, ökad medvetenhet inför storhelgerna, ökad faktisk spridning samt att vi har en säsong där människor är sjuka i annat och då testar sig, som sig bör. Efterfrågan är mycket stor, säger han.
MEDS har sett en ökning i efterfrågan på självtester för covid-19 på mer än 1 300 procent mot föregående två veckor. Siffran ska sättas i relation till förmågan att leverera. Det vill säga, hade MEDS haft mer i lager, hade försäljningen varit ännu högre. Denna höga efterfrågan leder till tillfälligt låga lagernivåer.
– Häromdagen hade vi slutsålt i 24 timmar, men dagen därpå kom det leveranser. Så det kan variera lite över dygnet, säger Björn Thorngren och fortsätter:
– Lagernivåerna påverkas av plötsliga efterfrågetoppar. Där gör vårt inköpsteam en jätteinsats för att se till att vi har både snabbtester och antikroppstester tillgängliga. Ibland är utbudet av olika varianter på multipack begränsat, där exempelvis ett-packen är väldigt populära och går fort. Men vi fyller på kontinuerligt av alla olika varianter.
Just nu är det nedan varor som säljs mest på meds.se, i alla kategorier:
- Covidtest
- Antigentest
- Munskydd
MEDS strävar efter att förutse framtida försäljning och följer bland annat datapunkter som söktrender, efterfrågan på närliggande produkter och signaler från de offentliga instanserna för att hela tiden kunna ligga före efterfrågan.
MEDS är det snabbast växande apoteket i Sverige och levererar, förutom hemtester, även receptbelagda & receptfria läkemedel samt hälso- och skönhetsprodukter direkt där kunden är. Önskas hjälp eller rådgivning så har MEDS öppet 08–22 alla dagar i veckan.
Nyckelord
Kontakter
Carl JanssonCMOMEDS
carl.jansson@meds.seBilder
Om
MEDS är ett onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket som har kunden i fokus. Vårt mål är att vara hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel. Det uppnår vi genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen med ett riktigt stort utbud produkter, personlig rådgivning 08–22 alla dagar i veckan och blixtsnabba leveranser. Sedan MEDS lansering 2018 har vi hanterat över en miljon recept och skickat över 5 miljoner rosa paket till kunder över hela Sverige.
Följ MEDS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MEDS
MEDS visar positiv orderekonomi och stark tillväxt under 202222.3.2023 13:30:17 CET | Pressmeddelande
Onlineapoteket MEDS omsatte preliminärt 600 miljoner (+30%) under 2022, och växte därmed flera gånger snabbare än marknaden i övrigt. Under senare delen av året nådde bolaget den volym som krävs för fortsatt tillväxt med positiv orderekonomi.
MEDS stärker marknadsteamet med ny CRM-manager22.3.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering genom att värva Botan Calli till rollen som CRM Manager. ”Vi arbetar kontinuerligt för att erbjuda våra kunder den bästa kundupplevelsen och värvningen av Botan Calli är ett viktigt steg i detta arbete. Vi ser fram emot att få tillgång till hans gedigna kunskap och erfarenhet internt”, säger Sofia Söderqvist, CCO på MEDS.
Meds högst rankat av svenska företag på lista över Europas snabbast växande bolag8.3.2023 11:16:12 CET | Pressmeddelande
Finanstidningen Financial Times listar för sjunde gången Europas snabbast växande företag. Med på listan finns 17 svenska företag – högst rankat av dem alla är onlineapoteket Meds.
MEDS tar steg mot lönsamhet – organiska trafiken rusar18.11.2022 14:16:54 CET | Pressmeddelande
Under 2022 har nätapoteket MEDS fokuserat på sitt SEO-arbete och ökar nu sin organiska trafik från Google med över 100 procent. ”Det här är ett kvitto på att vårt arbete inom SEO och content ger önskad effekt – men samtidigt har vi bara börjat”, säger Daniel Larsson, Head of SEO.
MEDS värvar Head of Performance från Pineberry26.9.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Ledande nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering när Nicklas Krus går in i rollen som Head of Performance. "Vi investerar i vårt långsiktiga mål att bli ett lönsamt miljardbolag. Nicklas Krus kommer att ansvara för att se till att vi gör det så effektivt och systematiskt som möjligt. Det här är kunskap och erfarenhet vi ser fram emot att ha inhouse", säger Björn Thorngren, vd och medgrundare.