Därför väljer 9 av 10 svenskar en semester i fritidshus

Nästan 9 av 10 svenskar har någon gång semestrat i ett fritidshus i Sverige. Det visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL. Av dem har varannan hyrt ett fritidshus. Men vad är det som lockar med en semester i fritidshus?

Foto: NOVASOL Stuga på Öland (S43199)

Att semestra i ett fritidshus blir allt mer populärt. 87 procent svarar att de någon gång har tillbringat semestern i ett fritidshus. Av dem har 48 procent hyrt ett fritidshus, 30 procent har lånat och 37 procent har semestrat i sitt egna fritidshus. Endast 4 procent kan inte tänka sig att semestra i fritidshus.

- Vi ser i vår bokningsstatstik att de senaste fem åren har det verkligen exploderat av svenskar som hyr ett fritidshus någonstans i Sverige. Det är absolut en trend som är här för att stanna, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL

50-64 åringar svarar i större utsräckning att de har hyrt ett fritidshus i Sverige (54 procent). Även dem med en hushållsinkomst över 600 tkr har i högre grad hyrt ett fritidshus (57 procent). 18-29 åringar har i större utsträckning än genomsnittet lånat ett fritidshus (41 procent).

Vad lockar med en semester i fritidshus?

På den öppna frågan ”Varför är du positiv till att semestra i fritidshus?” var de vanligaste svaren följande:

• Frihet att göra som man vill
  • Lugnt och skönt
  • Inga tider att passa
  • Eget utrymme
  • Mysigt
  • Närhet till naturen

- Det är ganska tydligt att det är det privata och friheten att göra vad man vill som lockar allra mest när man semestrar i ett fritidshus, säger Torbjörn Fredman

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Foto: NOVASOL Stuga på Öland (S43199)
Foto NOVASOL Stuga på Öland (S43199)