Därför väljer Bockholmengruppen att ställa krav på kycklingbranschen

Idag lever kycklingar i Sverige under hemska förhållanden innan de slaktas efter bara 35 dagar. Det här är något som Bockholmengruppen nu väljer att ta ställning mot, genom att anta European Chicken Commitment.

Mathias Pilblad från Bockholmengruppen.

Bockholmengruppen har flera restauranger runt om i Stockholm, bland annat Bockholmen Hav & Restaurang, Djurgårdsbrunns Värdshus, Nybrogatan 38 Kvarterskrog & Barservering, Spanjorskan, Paraden Kvarterskrog & Barservering samt Österlånggatan 17 Bar & Kvarterskrog.

- Med så många restauranger kommer också ett ansvar för den maten som serveras. Det är också något som Bockholmengruppen väljer att ta, vilket förstås är väldigt glädjande, säger Karolina Ideböhn som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt.

Efter samtal med Djurens Rätt beslutade krögaren Mathias Pilblad med kollegor att Bockholmengruppen skulle arbeta enligt European Chicken Commitment - och detta så fort som möjligt. Istället för att som målsättning att ha ställt om till 2026, som många andra företag, är Bockholmengruppens mål att införa riktlinjerna redan 2021.

- Vi har aldrig slagit oss på bröstet för att rädda världen, men att arbeta med European Chicken Commitment är ett enkelt sätt att skillnad som syns, både för mig som krögare, men också för gästen och för kycklingarna. Jag tror att alla kommer att arbeta utefter European Chicken Commitment inom en snar framtid, att se till helheten är något som blir viktigare och viktigare, säger Mathias Pilblad

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 procent vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 procent av kycklingarna har idag.

Om ditt företag, likt Bockholmengruppen, vill anta European Chicken Commitment och hjälpa djuren - hör av dig till:

Karolina Ideböhn, företagsrelationer
karolina.idebohn@djurensratt.se, 08-555 914 15

Mathias Pilblad från Bockholmengruppen.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.