Ticket

Därför väljer svenskarna chartern

Dela

Fyra av tio svenskar har någon gång under de senaste tre åren åkt på en charterresa. Den främsta anledningen till varför charterresor står högt i kurs är på grund av enkelheten och bekvämligheten med resesättet, följt av att det är prisvärt. 59 procent har inte åkt på en charterresa under denna period, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.

- Att åka på en charterresa är enkelt och bekvämt – vilket är precis det många efterfrågar under semestern, full avkoppling och att man slipper all planering som hör vardagen till. En charterresa gör det helt enkelt lättare att ta dagen som den kommer under semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Just enkelheten och bekvämligheten med en charterresa är den främsta anledningen till varför svenskarna väljer detta resesätt. Av de som har åkt på en charterresa under de senaste tre åren uppger drygt hälften, 53 procent, att det är på grund av att det är bekvämt och smidigt – att man kan få allt från flyg och boende till transfer, måltider och aktiviteter på resmålet inkluderat i ett enda paketpris. 24 procent tycker istället att det är prisvärdheten som är främsta anledningen till att välja chartern. Just prisvärdheten är viktigare bland de yngre resenärerna i åldern 18-30, där 31 procent väljer chartern på grund av bra priser.

I åldersgruppen 41-50 år, då många har hemmaboende barn, väljer de flesta (53 procent) en charterresa för att det är ett familjevänligt resealternativ, vilket är klart fler än i övriga åldersgrupper. Tillgång till barnklubbar, aktiviteter, bra pooler och restauranger med ett stort utbud som passar alla åldrar lockar många semestrande familjer. Även möjligheten att välja all inclusive, och slippa eventuella konflikter kring restaurangval, är en viktig faktor som 33 procent i denna åldersgrupp anger som anledning till en charterresa.

För resenärer boende i norra Sverige är det tillgången till bra lokala avgångar som sticker ut. De större charterbolagen har många direktflyg från de lokala flygplatserna hela vägen till populära resmål framförallt runt Medelhavet och på Kanarieöarna. Att kunna flyga direkt och slippa mellanlandning och terminalbyte på Arlanda är något som bidrar till en skönare semesterresa, och som för många resenärer i norra Sverige är avgörande vid valet av resmål till sommarresan.

Har du någon gång de senaste tre åren åkt på en charterresa, och i så fall varför?

  1. Ja, för att det är enkelt och bekvämt, 21 procent
  2. Ja, för att det är prisvärt, 9 procent
  3. Ja, för att det är familjevänligt, 9 procent
  4. Ja, för att kunna välja all inclusive, 9 procent
  5. Ja, för att det känns tryggt, 5 procent
  6. Ja, av annan anledning, 4 procent
  7. Ja, för att de har bra lokala avgångar, 3 procent
  8. Ja, för att charterutbudet har förbättrats de senaste åren, 2 procent
  9. Ja, men jag vet inte varför, 2 procent
  10. Ja, för att jag alltid har gjort det, 1 procent
  11. Tveksam, vet ej, 2 procent,
  12. Nej, jag har inte åkt på charterresa de senaste tre åren, 59 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum