Därför väljer svenskarna chartern

Fyra av tio svenskar har någon gång under de senaste tre åren åkt på en charterresa. Den främsta anledningen till varför charterresor står högt i kurs är på grund av enkelheten och bekvämligheten med resesättet, följt av att det är prisvärt. 59 procent har inte åkt på en charterresa under denna period, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.

- Att åka på en charterresa är enkelt och bekvämt – vilket är precis det många efterfrågar under semestern, full avkoppling och att man slipper all planering som hör vardagen till. En charterresa gör det helt enkelt lättare att ta dagen som den kommer under semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Just enkelheten och bekvämligheten med en charterresa är den främsta anledningen till varför svenskarna väljer detta resesätt. Av de som har åkt på en charterresa under de senaste tre åren uppger drygt hälften, 53 procent, att det är på grund av att det är bekvämt och smidigt – att man kan få allt från flyg och boende till transfer, måltider och aktiviteter på resmålet inkluderat i ett enda paketpris. 24 procent tycker istället att det är prisvärdheten som är främsta anledningen till att välja chartern. Just prisvärdheten är viktigare bland de yngre resenärerna i åldern 18-30, där 31 procent väljer chartern på grund av bra priser.

I åldersgruppen 41-50 år, då många har hemmaboende barn, väljer de flesta (53 procent) en charterresa för att det är ett familjevänligt resealternativ, vilket är klart fler än i övriga åldersgrupper. Tillgång till barnklubbar, aktiviteter, bra pooler och restauranger med ett stort utbud som passar alla åldrar lockar många semestrande familjer. Även möjligheten att välja all inclusive, och slippa eventuella konflikter kring restaurangval, är en viktig faktor som 33 procent i denna åldersgrupp anger som anledning till en charterresa.

För resenärer boende i norra Sverige är det tillgången till bra lokala avgångar som sticker ut. De större charterbolagen har många direktflyg från de lokala flygplatserna hela vägen till populära resmål framförallt runt Medelhavet och på Kanarieöarna. Att kunna flyga direkt och slippa mellanlandning och terminalbyte på Arlanda är något som bidrar till en skönare semesterresa, och som för många resenärer i norra Sverige är avgörande vid valet av resmål till sommarresan.

Har du någon gång de senaste tre åren åkt på en charterresa, och i så fall varför?

1. Ja, för att det är enkelt och bekvämt, 21 procent
  2. Ja, för att det är prisvärt, 9 procent