Dartaye Ruffin - Årets Center i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Center - som går till Dartaye Ruffin, Nässjö Basket!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för andra gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Center: Dartaye Ruffin, Nässjö Basket

Ruffin gör sin sjätte säsong i SBL Herr och Nässjö Basket, och den 30-årige amerikanen är en av veteranerna som varit med på Smålandslagets resa de senaste åren.

Under grundserien spelade han i 29 matcher (startade 27) och har spelat 25.6 minuter per match. Han har snittat 11.9 poäng, 6.4 returer och 1.4 assists per match.

Ruffin har skjutit 57% på tvåpoängsskott, 36.4% fån trepoängslinjen och 67.3% från straffkastlinjen.

I omröstningen till utmärkelsen Årets Center fick Ruffin 41% av de totala rösterna, 25 procent mer än tvåan RT Guinn.

Kommentar till utmärkelsen:
"På planen levererar han match efter match, och har varit en stor del i Nässjös framsteg de senaste åren."

Röstresultat Topp 5 - Årets Center

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS CENTER 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 Dartaye Ruffin, Nässjö Basket 36,1 5 41,10%
2 RT Guinn, Jämtland Basket 8,3 5,7 14,00%
3 Andrew Smith, BC Luleå 5,5 7,1 12,60%
4 Kenneth Simms, Fryshuset Basket 5,5 2,8 8,30%
5 Kevin Senghore Peterson, Köping Stars - 1,6 1,60%
- Övriga 19,6 2,8 22,40%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 19 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.