Dataanalys av konsumentbeteende visar: Låginkomsttagare spenderar mer på onyttig mat

Ju lägre inkomst, desto mer pengar lägger svensken på onyttig mat. Detta visar en ny studie, som analyserat data från försäljning av 18 000 olika varor.
Tillsammans med prisjämförelsetjänsten Matspar.se har AI-bolaget Echo State
genomfört en studie om Svenskars matvanor på nätet
Tillsammans med prisjämförelsetjänsten Matspar.se har AI-bolaget Echo State genomfört en studie om Svenskars matvanor på nätet

Att höginkomsttagare vanligtvis har dyrare konsumtionsvanor än de som tjänar mindre är inte särskilt förvånande, men hur svenskar fördelar sin matkasse kan däremot överraska.

Tillsammans med prisjämförelsetjänsten Matspar.se har AI-bolaget Echo State genomfört en studie som fokuserar på just detta. I den framgår tydliga skillnader i summor spenderade på nyttig respektive onyttig mat mellan olika socioekonomiska grupper.

Per hundralapp som en svensk höginkomsttagare spenderar på nyttig mat, lägger den 52 kr på onyttig. Samma siffra bland låginkomsttagare är 70 kr – en skillnad på 35 %.

– Befintlig data från Matspars kunders köphistorik gjorde det möjligt för oss att med hjälp av avancerad analys bekräfta teorin om att höginkomsttagare äter mer hälsosamt än hushåll med lägre inkomst. Den här typen av teknik arbetar vi med varje dag, och den hjälper oss att förstå mänskligt beteende – och inte minst våra konsumtionsvanor, säger Erik Dahl, vice VD Echo State.

I studien har man alltså analyserat data från Matspar.se, vars användare uppger sitt postnummer vid registrering, och undersökt innehållet i samtliga användares varukorgar under tre månaders tid. Varorna har sorterats in i nyttiga, onyttiga och neutrala produkter, baserat på bland annat kalori- och sockerinnehåll. Därefter har man använt sig av triangulering för att jämföra underlaget med inkomststatistik från respektive geografiskt område (hämtat från SCB).

– Att vi på Matspar.se, med hjälp av vår data, kan vara med och skapa större kunskap kring svenskars konsumtionsvanor är förstås väldigt spännande. Det är viktigt för vårt samhälle att veta hur köpmönster skiljer sig mellan olika socioekonomiska grupper. Underlag som visar det såhär svart på vitt är en förutsättning för att skapa en dialog kring varför det ser ut på det här sättet, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se.

Om studien

Datan som använts i studien samlades in mellan 1 juli – 1 oktober 2019, och bygger på underlag från försäljningen av 18 000 olika varor, som fördelats på 600 kategorier, vilka i sin tur därefter sorterats in i nyttiga, onyttiga och neutrala varor. Exempel på varor som i analysen kategoriseras som nyttiga är grönsaker, fisk och bönor, medan kategorin onyttiga varor består av bland annat godis, juice och flingor. Hårdost, ströbröd, te faller under neutrala varor. Studien ger en tydlig inblick i svenska hushålls köpvanor och speglar skillnaderna i hur mycket pengar olika inkomstgrupper spenderar på onyttig kontra nyttig mat.

Per 100 kr som en svensk höginkomsttagare spenderar på nyttiga varor, lägger den alltså 53 kronor på onyttiga. Samma siffra är 56 kronor för medelinkomsttagare, och 70 för låginkomsttagare. Snittinkomst för de använda inkomstgrupperna låg-, medel- och höginkomsttagare är 22 000, 25 000 respektive 31 000 kronor.

Om Matspar.se Matspar.se är en onlinetjänst som hjälper hushåll att jämföra priset på deras inköpslistor hos de största livsmedelskedjorna i landet. Man kan också skicka sin egna varukorg från matspar till butiken som man vill avsluta köpet hos. Genom att skriva in användarens postort på landningssidan jämförs priserna på utvalda produkter i realtid.

Om Echo State Echo State är ett av Sveriges ledande konsultbolag inom Machine Learning och AI. Techbolaget hjälper dagligen företag inom olika branscher, exempelvis inom retail, gaming och finans, att skapa värde genom att implementera ny teknik och har genom detta blivit en viktig brygga mellan teknologi och svenskt näringsliv.

Tillsammans med prisjämförelsetjänsten Matspar.se har AI-bolaget Echo State
genomfört en studie om Svenskars matvanor på nätet