Datajournalisten Johan Ekman till Aftonbladet
Johan Ekman kommer närmast från Dagens Samhälle och har tidigare arbetat på bland annat SVT. På Dagens Samhälle ligger han bakom satsningen “Årets superkommun”, en rankning av Sveriges samtliga kommuner där ett stort antal parametrar undersöks. Nu blir han en del av Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam.
– Det ska blir otroligt roligt att få vara med och utveckla Aftonbladets journalistik. När Sveriges största nyhetsdestination gör stora granskningar eller sätter fokus på ett område blir genomslaget enormt. Där hoppas jag kunna bidra med mina erfarenheter, säger Johan Ekman.
Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam har bland annat jobbat med presentationen av reportageserien ”Deras Planet”, berättelserna om psykisk ohälsa hos unga män, ”Hur mår du?” och Jenny Svenberg Bunnels reportagefilm om ensamhet. I teamet möts bland annat utvecklare, AD och journalister för att hitta nya och effektiva sätt att presentera journalistiken online.
– I väldigt stor utsträckning ser onlinepubliceringar ut som papperspubliceringar, inte sällan blir de ännu mer sparsmakade. Vi försöker hitta sätt att ta vara på alla de möjligheter som finns online, utan att ställa oss i vägen för själva storyn. När Johan Ekman kommer in i vårt team adderar vi ytterligare en dimension, vilket Aftonbladets läsare kommer att märka framöver, säger Titti Jersler, chef för Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam.
Johan Ekman tillträder sin tjänst den 27 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Johan Ekman, tillträdande datajournalist på Aftonbladet. Tel: 070-816 38 31 E-post: johan.ekman@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt2@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum