Schibsted

Datajournalisten Johan Ekman till Aftonbladet

Dela

Aftonbladet utvecklar och breddar satsningen på digitalt berättande. Teamet för digital storytelling byter namn till redaktionellt utvecklingsteam och i samband med det rekryteras datajournalisten Johan Ekman från Dagens Samhälle. ”Johan Ekman har ett unikt kunnande kring datajournalistik och digital research och kommer att bli en stor tillgång på Aftonbladet”, säger Karin Schmidt, redaktionschef.

Aftonbladet rekryterar datajournalisten Johan Ekman till teamet för redaktionell utveckling. Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån
Aftonbladet rekryterar datajournalisten Johan Ekman till teamet för redaktionell utveckling. Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

Johan Ekman kommer närmast från Dagens Samhälle och har tidigare arbetat på bland annat SVT. På Dagens Samhälle ligger han bakom satsningen “Årets superkommun”, en rankning av Sveriges samtliga kommuner där ett stort antal parametrar undersöks. Nu blir han en del av Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam.

– Det ska blir otroligt roligt att få vara med och utveckla Aftonbladets journalistik. När Sveriges största nyhetsdestination gör stora granskningar eller sätter fokus på ett område blir genomslaget enormt. Där hoppas jag kunna bidra med mina erfarenheter, säger Johan Ekman.

Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam har bland annat jobbat med presentationen av reportageserien ”Deras Planet”, berättelserna om psykisk ohälsa hos unga män, ”Hur mår du?” och Jenny Svenberg Bunnels reportagefilm om ensamhet. I teamet möts bland annat utvecklare, AD och journalister för att hitta nya och effektiva sätt att presentera journalistiken online.

– I väldigt stor utsträckning ser onlinepubliceringar ut som papperspubliceringar, inte sällan blir de ännu mer sparsmakade. Vi försöker hitta sätt att ta vara på alla de möjligheter som finns online, utan att ställa oss i vägen för själva storyn. När Johan Ekman kommer in i vårt team adderar vi ytterligare en dimension, vilket Aftonbladets läsare kommer att märka framöver, säger Titti Jersler, chef för Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam.   

Johan Ekman tillträder sin tjänst den 27 september.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Johan Ekman, tillträdande datajournalist på Aftonbladet. Tel: 070-816 38 31 E-post: johan.ekman@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt2@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet rekryterar datajournalisten Johan Ekman till teamet för redaktionell utveckling. Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån
Aftonbladet rekryterar datajournalisten Johan Ekman till teamet för redaktionell utveckling. Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum