David och Noa är svenskhoppen som leverar vid drone racing VM

David "Longcat" Modig och Noa Koch har nått tredje elimineringsrundan, det är tre till innan final, som de nu siktar på. I kvalet blev Isak Hollman utslagen, medan Oscar Nilsson missade i både första elimineringen och återkvalet. Därmed är även Oscar utslagen.

Jonas Åberg, lagkapten för Sverige, ger Noa Koch och en kram efter att Noa tagit sig vidare från elimineringsrunda 1.

s avsI elimineringsrundorna är de fyra tävlande per heat och de två bästa går vidare, medan de andra två går till andra chansen. Enklast är att ta sig fram till final med att bli topp två i de fem elimineringsrundorna. David "Longcat" Modig från Nacka och Noa Koch, studerande i Halmstad (ursprungligen Torreby, Munkedal) är framme i tredje elimineringsrundan - alltså bland de 16 bästa!

Årets motstånd är tuffare än i fjol och i tredje elimineringsrundan ser David Longcat Modig ut att få det svårt. Han möter storfavoriten sydkoreanen Kim Minchan, som i de första två elimineringsrundorna vunnit över David. De andra två är fransosen Killian Rousseau, total världscupsegrare, samt hemmahoppet kinesen Heng Xia.

Noa Koch får lite lättare motstånd.

Vi har lite utmaningar med internetuppkoppling här på tävlingen och det gäller även arrangören, som inte har uppdaterat de officiella sidorna med alla resultat vilket gör att vi inte i skrivande stund kan kommentera Noas motståndare.

Nu håller vi tummarna för David och Noa.

Följ tävlingarnas avslutningsdag (lördag) via live-streaming! Elimineringsrunda tre startar 04:30 svensktid och finalerna 09:45.Allt livestreamas svensk tid från 08:00 till 11:00 och finalsändningen startar 16:00.

Svenska teamet gläds åt lyckad träning.
David Longcat Modig (sittandes) flyger med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter i första elimineringsrundan där David tar en andra plats och går vidare.
Noa Koch flyger stabilt i de första två elimineringsrundorna och är vidare till tredje. De är fyra tävlande i varje elimineringsrunda och de två första går vidare, medan de andra två får en andra chans i återkval.
Noa Koch flyger stabilt på VM, med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter.
Oscar  Nilsson finlirar med sin drönare, det är något som inte stämmer fullt ut, men tyvärr fick inte Oscar ordning på det utan han har flugit klart i detta VM.
Oscar Nilsson finlirar med sin drönare, det är något som inte stämmer fullt ut, men tyvärr fick inte Oscar ordning på det utan han har flugit klart i detta VM.
En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.

Vi har 355 medlemsföreningar som har knappt 21 000 personer i sina medlemsregister.

Pålsboda Emil har bärgat hem ett svenskt VM silver11.8.2019 15:08:27 CESTPressmeddelande

Australien dominerade hemma pylon-VM i F3D och F5D. Flerfaldiga världsmästaren Christopher Callow vann åter F3D klassen efter tufft motstånd av Sveriges, Pålsbodas Emil Broberg. – Jag är helnöjd med silvret, Christopher har nu vunnit VM sex gånger, berättar Emil och fortsätter. – I omgång två och tre fick jag strul med bränslesystemet och fick därefter flyga med större marginaler då man totalt bara får räkna bort tre omgångar.