Davis Cup: De ställs Sverige mot i världsfinalen

Kroatien, Italien och Argentina. Det blir Sveriges motståndare i Davis Cup Finals den 14-18 september i Bologna, Italien.

Efter 3–2-segern hemma mot Japan i mars kan Sveriges herrlandslag se fram emot spel i Davis Cup Finals för andra året i rad. Världens 16 bästa nationer deltar i världsfinalen som inleds med gruppspel 14-18 september i fyra olika europeiska städer: Bologna, Hamburg, Glasgow och Valencia.

På tisdagens lottning delades de 16 länderna upp i fyra grupper. Sverige, rankat som nummer 13 i världen, lottades mot fjolårsfinalisten Kroatien (1), Italien (7) och Argentina (12).

Åtta nationer, två från respektive grupp, går vidare till slutspelet som avgörs i spanska Málaga den 21-27 november.

Sverige nådde kvartsfinal i fjolårets upplaga av Davis Cup Finals. Ryssland är regerande mästare men har uteslutits ur årets turnering.

Lottning Davis Cup Finals

Grupp A – Bologna, Italien