Davis Cup tillbaka på SVT – sänder alla Sveriges matcher

Sverige har för andra året i rad kvalat in till Davis Cup Finals, tennisens lag-VM. 13-18 september gör världens 16 bästa nationer upp i gruppspelet. Nu står det klart att SVT sänder samtliga Sveriges gruppspelsmatcher.

Efter 3–2-segern hemma mot Japan i mars kan Sveriges herrlandslag se fram emot spel i Davis Cup Finals för andra året i rad.

Världsfinalen inleds med gruppspel i fyra olika europeiska städer: Bologna, Hamburg, Glasgow och Valencia. Sverige, med bröderna Mikael och Elias Ymer i spetsen, spelar i Bologna och ställs mot Argentina, Kroatien och hemmanationen Italien.

Varje landskamp består av två singelmatcher och en dubbel. Åtta nationer, två från respektive grupp, går vidare till kvartsfinal och möjlig semifinal och final i Málaga den 21-27 november.

I fjol nådde Sverige kvartsfinal där det blev förlust mot ryska förbundslaget (RTF), som sedan blev slutsegrare.

SVT sänder Sveriges matcher i SVT1, SVT2, SVT24 och även i SVT Play. Matcherna kommenteras av Johan Ejeborg och expertkommentator Magnus Gustafsson. Gustafsson var med och spelade hem Sveriges senaste Davis Cup-titel 1998.

Sändningstider

Tisdag 13 september Sverige-Argentina
15:00-18:00 SVT1

Torsdag 15 september Sverige-Kroatien