Tyska Turistbyrån

De 100 mest populära resmålen för internationella gäster i Tyskland under Coronaåret 2020

Dela

Även under den rådande Coronaperioden med många restriktioner är intresset för Tyskland som resmål stort bland potentiella internationella gäster. Mer än 13 000 utländska besökare från mer än 50 länder har deltagit i den aktuella undersökningen om Tysklands 100 mest populära resmål på DZT:s onlineportal.

Hamburg: Miniatur Wunderland. Klaffbro med historiskt skepp. © Miniatur Wunderland
Hamburg: Miniatur Wunderland. Klaffbro med historiskt skepp. © Miniatur Wunderland

Modelljärnvägsanläggningen Miniatur Wunderland i Hamburg hamnade på 1:a plats för tredje gången. Till plats 2 röstade deltagarna i undersökningen fram nöjesparken Europa-Park i Rust, och på en hedervärd 3:e plats placerade sig slottet Neuschwanstein i Bayern.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Tack vare undersökningens popularitet får vi på DZT och våra partners inom tysk turism en autentisk bild av vilka resmål som är särskilt kända och efterfrågade. En placering på TOP 100-listan har etablerat sig som en kvalitetsmärkning och används av turismföretagen som ett försäljningsargument i deras internationella marknadsföring.

Sedan 2012 har besökare på webbplatsen www.germany.travel kunnat söka efter sevärdheter, fritidsanläggningar, evenemang, kulturplatser eller naturlandskap i ett fritextfält vilket DZT sedan har använt som underlag för att utveckla rankningen. Den nuvarande undersökningen startade den 14 november 2019 och pågick fram till den 31 juli 2020.

En översikt över topplaceringarna på TOP 100-listan för år 2020

1:a plats: Sedan öppnandet 2001 har Miniaturwunderland i Hamburg med hela 1500 kvadratmeter utställningsyta vuxit till att bli den största modelljärnvägsanläggningen i världen. Cirka 19 miljoner besökare har hittills besökt de ständigt växande miniatyrvärldarna mitt i Hamburgs Speicherstadt.

2:a plats: Europa-Park i Rust, Baden, är Tysklands största nöjespark med 5,8 miljoner besökare. Med 18 temaområden, mer än 100 åkattraktioner och shower samt sex temahotell garanteras besökarna en oförglömlig upplevelse. Det senaste nytillskottet bland attraktionerna är äventyrsbadet Rulantica som invigdes år 2019.

3:e plats: Varje år fascineras och inspireras cirka 1,5 miljoner besökare från hela världen av slottet Neuschwanstein i bayerska Alperna. Med sitt idylliska sagoslott har kung Ludwig II gett ett värdefullt bidrag till föreställningen om det romantiska Tyskland.

Andra attraktioner som har placerat sig bland de tio-i-topp år 2020 är historiska Dresden, Rothenburg ob der Tauber, Romantische Straße, Berchtesgaden med Königssee, UNESCO-världsarvet Kölnerdomen, Schwarzwald och ön Rügen.

Vi har publicerat hela TOP 100-listan på en separat mikrosajt där besökarna inte bara hittar detaljerad information om resmålen utan även kan filtrera Tysklands mest populära destinationer efter kategori, samt hitta dem på en interaktiv karta. Resmålen på vår TOP 100-lista får digitala utmärkelser och reklammaterial som de kan använda i sina egna online- och offlineaktiviteter.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hamburg: Miniatur Wunderland. Klaffbro med historiskt skepp. © Miniatur Wunderland
Hamburg: Miniatur Wunderland. Klaffbro med historiskt skepp. © Miniatur Wunderland
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum