De är nominerade till Plan International Sveriges Flickapris 2022

Den 10 oktober delas Plan International Sveriges Flickapris ut för första gången. Bland de nominerade finns avgående statsminister Magdalena Andersson, författaren Katarina Wennstam, klimataktivisten Greta Thunberg och flera gräsrotsorganisationer som kämpar för varje flickas rätt att bestämma över sitt liv och sin framtid.

Den 11 oktober är det tio år sedan den internationella flickdagen uppmärksammades för första gången. I samband med tioårsjubileet instiftaPlan International Sverige Flickapriset. Priset ska gå till en person eller organisation i Sverige som har gjort en extra insats för att synliggöra flickors rättigheter och motverka kränkningar av dessa – antingen i Sverige eller ute i världen.

– För oss som varje dag arbetar för att flickor ska få gå i skolan och skyddas från våld är det otroligt inspirerande att ta del av alla nominerade eldsjälar som kämpar för flickors rättigheter, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.

Efter en öppen nominering har organisationen fått in ett brett spann av nominerade. Priset delas ut i Stockholm den 10 oktober, dagen före den internationella flickdagen.

Bland de nominerade finns:

Avgående statsminister Magdalena Andersson
Författaren Katarina Wennstam
Klimataktivisten Greta Thunberg
Organisationen Fatta!
Organisationen Existera
Debattören och föreläsaren Nina Rung
Svt Nyheters grävnav
Riksförbundet Unizon
Artisten, författaren och människorättskämpen Zinat Pirzadeh
Föreningen StreetGäris
Föreningen Niejda
Journalisten, författaren och programledaren Elaf Ali

Fakta:

Plan International Sveriges Flickapris går till en person eller organisation i Sverige som har gjort en extra insats för att synliggöra flickors rättigheter och motverka kränkningar av dessa – antingen i Sverige eller ute i världen.

Vinnaren utses av en jury vars arbete leds av Dona Hariri, jurist, moderator och styrelseledamot i Plan International Sveriges styrelse. I juryn ingår också bland andra Åsa Regnér, assisterande generalsekreterare i FN och vice chef för UN Women, Irena Pozar, chefredaktör för VeckoRevyn och krönikör i Expressen, Carl Björkman, Nordenchef på Bill & Melinda Gates Foundation, Hanna Gerdes, människorätts- och folkrättsjurist, Hala Mohammed, chef för engagemang och samverkan på RFSU samt Oscar Stege Unger, grundare och vd för Canucci och senior rådgivare på Wallenbergstiftelserna. Priset delas ut i Stockholm den 10 oktober, dagen före den internationella flickdagen.

Plan International Sverige är en del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i 75 länder. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter och säkerställa att flickors lika villkor respekteras. Plan International är partipolitiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention.

Plan International: Våld mot flickor och kvinnor ökar i Ukraina21.2.2024 13:19:06 CET | Pressmeddelande

Jämställdheten hotas av kriget i Ukraina, varnar barnrättsorganisationen Plan International inför tvåårsdagen av Rysslands fullskaliga invasion den 24 februari. Intervjuer gjorda med flickor och unga kvinnor från hela Ukraina, samt ukrainska flyktingar som nu bor i Polen, Moldavien och Rumänien, visar att kriget förstärker traditionella könsroller som leder till att mäns våld mot flickor och kvinnor ökar.