De är uttagna till herrlandslaget i bandy - första landskamperna på tre år

16 spelare är uttagna till herrlandslaget och landskamperna i Nässjö den 14–16 oktober. Det är Sverige och Finlands herrlandslag som, tillsammans med Sveriges U21 Herr, kommer att mötas. För det svenska herrlandslaget blir matcherna de första på tre år och även de första tillsammans med nytillträdde förbundskaptenen Mathias Sjöholm.

– Det ska bli spännande att se den här truppen spela tillsammans. Vi har fått till en bra mix i laget som ser intressant ut. Det finns enormt mycket talang och kunskap i truppen samtidigt som det finns stor individuell skicklighet hos spelarna, säger förbundskapten Mathias Sjöholm.

– Mattias (Rehnholm, assisterande förbundskapten red. anm) och jag har haft diskussioner om olika spelare från det att vi var på samlingen i Uppsala, och även om spelare som inte var på plats just då. Under Svenska Cupen Herr kunde vi titta på ytterligare några fler mer i detalj, fortsätter Mathias Sjöholm.

Längtar efter mästerskap

– Nu ser vi fram emot att dra i gång med landskamper igen efter ett långt uppehåll och killarna är taggade. Alla är också överens om att det är viktigt och att det finns en fungerande landslagsverksamhet och ett landslag att spela i, för att motivera sig till att ta ännu större kliv framåt. Det skulle vara utmärkt med ett VM på hemmaplan nästa år. Vi vill ju så klart ha ett mästerskap att sikta mot och avsluta säsongen med, avslutar Mathias Sjöholm.

Ledarteamet består av:

Förbundskapten Mattias Sjöholm