"De bästa cheferna har gett mig eget ansvar" — fredagsporträttet med Robin Söderholm

Idag möter vi Robin Söderholm. En utbildad och erfaren möbelsnickare som en gång drömde om att bli hockeyproffs. Han har som så många andra klättrat i karriären inom koncernen och jobbar idag som arbetsledare.

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
— Det var via min tidigare hockeytränare Robert Grääs som jag kom i kontakt med Einar Mattsson Byggnads AB. Robert blev också min chef när jag började 2014. Jag kände till företaget eftersom min bror hade jobbat på avdelningen för utemiljö i förvaltningsbolaget.

Vad hade du för bild av Einar Mattsson då?
— Det enda jag visste när jag började var att koncernen förvaltade egna och externa fastigheter, men inte så mycket mer än så.

Vad drömde du om att bli som barn?
— Oj, jag hade många drömmar som de flesta barn. Den största drömmen var nog att bli hockeyproffs i NHL. Jag hade också en period när jag funderade på att bli kock, då jag älskar mat och dessutom tycker om att laga den. Drömmarna blev till slut ett klassiskt hantverkaryrke — jag blev snickare.

Hur har din yrkesbana sett ut?
— Efter tre års yrkesförberedande gymnasium inom möbel och inredning så har jag jobbat tillsammans med min pappa. Jag jobbade där som en ”allt i allo”. Hos honom fick jag lära mig mer inom snickeri, om plattsättning, enklare rördragningar med mera. Efter perioden med pappa jobbade jag på en liten byggfirma innan jag bytte till ett möbelsnickeri-företag. Efter fem år med möbelsnickrande så började jag min anställning på Einar Mattsson.

Många medarbetare inom Einar Mattsson gör karriär inom koncernen. Du har precis yrkesväxlat och blivit arbetsledare. Hur kom det sig?
— Jag kände att jag var redo för att prova på något nytt. Jag ville fortsätta utvecklas och mina alternativ var då mellan att byta arbetsgivare eller ta ett “kliv uppåt”. Så när jag fick frågan om att bli arbetsledare, så tackade jag väldigt snabbt ja.

Med vem bollar du karriärsfrågor? Kollegor, chefen, familjen eller HR?
— Det är nog så att jag bollar mest med min familj och sambo.

Av de chefer du har haft, vem har lärt dig mest av?
— Jag har haft flera bra chefer både tidigare och på Einar Mattsson. De bästa cheferna har gett mig eget ansvar och jag har fått möjlighet att både påverka och planera min jobbsituation.

Som arbetsledare, vilka tre saker skulle du inte klara dig utan under en dag?
— Mina kollegor, problem att lösa och lunch!

Vad är det roligaste med ditt nya jobb som arbetsledare?
— Ja, jag är ju väldigt ny i rollen ännu, så allt känns kul och spännande. Det roligaste och det jag gillar mest är problemlösningen. Ju klurigare, desto roligare att kunna leverera en fungerande lösning.

Finns det någon oförglömlig händelse i jobbet som du vill berätta om?
— Det finns ganska många händelser som skapat mycket skratt och snack i fikarummet. Jag hinner inte berätta det här. Den som är nyfiken får bjuda mig på fika, så lovar jag att berätta om några oförglömliga stunder …

Gör du även praktiska saker på fritiden?
— Som snickare i familjen har jag oftast inte så mycket fritid. Just nu renoverar jag och min sambo vår nya lägenhet, så nu är det mycket fixande även efter jobbet.

Vilka är dina andra fritidsintressen?
— Eftersom jag har en hockeybakgrund, så gillar jag att röra mycket på mig. Jag och sambon ägnar mycket tid tillsammans åt styrketräning, vi springer och vi cyklar bland annat. De senaste åren har det växt fram ett nytt intresse – aktier. Lite oväntat kanske. Det är fascinerande att lära sig mer om hur aktiemarknaden fungerar.

Hur hanterar du stress?
— Jag blir sällan stressad. Händer det så försöker jag stanna upp och dra ner på tempot. I min nya roll som arbetsledare så har det blivit mer stress, men det är på ett annat plan än tidigare.

Vad tror du att digitaliseringen betytt för oss som bolag?
— Den förenklar verkligen vår verksamhet. När jag började som snickare på Einar Mattsson så fick vi våra arbetsordrar på ett A4-ark. Idag körs och hanteras alla ordrar via padda eller mobil, för att nämna ett exempel.

Vad gör du om tio år?
— Jag jobbar garanterat på ett företag där jag trivs. Kanske är jag kvar på Einar Mattsson? Jag skulle också gissa att jag och sambon troligen har flyttat till hus. Vem vet, kanske har vi fått tillökning i familjen?

Om man ska välja ett bolag för fastighetsförvaltning, varför ska man välja Einar Mattsson?
— Einar Mattsson har varit med länge och vet hur man driver fastighetsförvaltning på ett bra sätt. Vi har snabb service, det är bra kvalité på det vi gör och jag tycker att vi har bra  kundkontakter.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.