De bästa kanalerna för kostnadseffektiv marknadsföring

Vi är i en tid nu när marknaden transformeras på grund av en revolutionerande lågkonjunktur. Den digitala utvecklingen styr och vår syn på marknadsföring förändras och blir alltmer digitalt inriktad. Idag tillbringar människor en större del av sin tid online och många företag som arbetat i kontorslokal arbetar istället i enskildhet, på avstånd online. Möten sker via olika onlinekanaler och det fysiska mötet är idag inte lika frekvent förekommande som tidigare.

Detta ställer krav på företagare och för att lyckas krävs det att man vet vart ens målgrupp eller målgrupper befinner sig och var de är tillgängliga för information. Att marknadsföra sig online är både effektivt och billigt men kräver tid och en del kunskap. Ett baskrav för en god marknadsföring är en bra profilering av företaget och med det i botten så är det lätt att marknadsföra sig med digital marknadsföring.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är att man marknadsför sitt företag, dess produkter och tjänster via digitala kanaler och plattformar. Några exempel på detta är hemsidor, e-post, sociala medier, sök, bloggar med flera. Man fokuserar på ett specifikt område i en kundbas med till exempel olika meddelanden som tilltalar målgruppen. Annonser som sökresultat-annonser, e-postannonser, socialamedia-annonser. Med andra ord en kundåterkoppling som innefattar en interaktion mellan företaget och kunden. En så kallad tvåvägsinteraktion.

Tips på marknadsföring online

Sociala medier: Var aktiv, interagera med din befintliga kundkrets, posta attraktivt innehåll, se över dina målgrupper och var de finns. Arbeta proaktivt. Anordna tävlingar, marknadsundersökningar, använd dig av direktmarknadsföring (DM). Samarbeta med andra som har besökare med dina potentiella kunder.

Hemsida: Se över din hemsida om den behöver förbättras. Använd sökordsoptimering med mera. Se den som ditt centrum för all digital marknadsföring.

E-postmarknadsföring/nyhetsbrev: Lätt mäta resultat. Lägg till exempel till din hemsideadress i din e-postsignatur.

Tips på marknadsföring offline

Här kan du till exempel kontakta dina nuvarande kunder och be om referenser och rekommendationer. Varför inte gå med i ett affärsnätverk som kan gynna ditt företag och leda till nya samarbeten. Gå med i alla branschorganisationer som du tror kan gynna ditt företag.

Varför inte skicka reklamutskick eller flyers där andra företag betalar kostnaden!? Detta gör du genom att fråga om de vill vara med på utskicket/ flyern och då du sköter det hela så lägger du med gott samvete till din annons utan kostnad. Eller varför inte byta kundlistor med företag som har en kompletterande verksamhet och marknadsför varandra.

Du kan kontakta en tidning och få dem att göra ett reportage om dig alternativt skriv en egen debattartikel och få den publicerad.

Vestergade 48H, 2 sal

Heymedia Partners er Skandinaviens førende agentur indenfor linkbuilding, pressemeddelelser og outreach.