De blir biträdande redaktionschefer när Aftonbladet satsar på journalistiken
Efter ett tufft år, med pandemi och en sviktande marknad, har Aftonbladet fått en väldigt stark start på 2021. Nu satsar Aftonbladet på att utveckla både produkten och journalistiken. Under året kommer fler nya initiativ och rekryteringar att ske för att lyfta Sveriges största nyhetsdestination ytterligare, detta är ett första steg.
– Vi ser att allt fler möjligheter öppnar sig och vi brinner för att ta nya kliv. I det arbetet behöver vi vara fler som tänker strategiskt och som kan utveckla vårt innehåll, vår Plus-journalistik och våra format inom nyheter. Hanna Olsson Berg och Martin Schori har precis det som krävs för att fortsätta ta Aftonbladet framåt. De både kan och vill tänka nytt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Hanna Olsson Berg kom till tidningen 2013 som chef för samhällsredaktionen. Hon blev därefter nyhetsredaktör på Breaking News-desken och är sedan ett par år breakingchef.
– Jag är enormt glad över att i den här rollen få möjlighet att fortsätta utveckla arbetsplatsen Aftonbladet och de produkter vi levererar, tillsammans med alla kollegor. Aftonbladet är och ska vara en spännande plats, både för läsarna och för oss som jobbar här. Det ena kan inte finnas utan det andra, säger Hanna Olsson Berg.
Martin Schori kom till Aftonbladet som webbredaktör 2012. Efter en kort sejour på KIT var han tillbaka på tidningen 2016, först som utrikesredaktör, senare som nyhetschef. I dag är han både nyhets- och grävchef, samt ställföreträdande ansvarig utgivare.
– I de här tiderna känns det helt fantastiskt att vara med och leda en stor satsning på det vi är bäst på, nyhetsjournalistiken. Vi har Sveriges vassaste journalister och nu kommer svenska folket få ännu mer av dem och det viktiga jobb de gör, varje dag, säger Martin Schori.
De nya rollerna innebär att Hanna Olsson Berg blir ansvarig för den dagliga journalistiken, i en mer övergripande roll än tidigare, och Martin Schori blir chef för all planerad journalistik, inklusive Plusinnehåll för nyheterna. Martin Schori fortsätter också som ställföreträdande ansvarig utgivare.
Med två nya biträdande redaktionschefer, som driver varsin del av nyhetsredaktionen, säkras att Aftonbladet fortsätter att utvecklas, både som tidning och arbetsplats.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, tillträdande biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post:hanna.olsson@aftonbladet.se.
Martin Schori, tillträdande biträdande redaktionschef. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum