De blir biträdande redaktionschefer när Aftonbladet satsar på journalistiken

Hanna Olsson Berg och Martin Schori får nya roller på Aftonbladet. De går från 1 september in som biträdande redaktionschefer med uppdrag att utveckla Aftonbladets nyhetsjournalistik. ”Med det här gör vi Aftonbladet ännu bättre för läsarna och stärker redaktionens arbete”, säger redaktionschef Karin Schmidt.

Martin Schori och Hanna Olsson Berg får nya roller på Aftonbladet. De blir biträdande redaktionschefer med uppdrag att utveckla både journalistiken och redaktionen. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Efter ett tufft år, med pandemi och en sviktande marknad, har Aftonbladet fått en väldigt stark start på 2021. Nu satsar Aftonbladet på att utveckla både produkten och journalistiken. Under året kommer fler nya initiativ och rekryteringar att ske för att lyfta Sveriges största nyhetsdestination ytterligare, detta är ett första steg.

– Vi ser att allt fler möjligheter öppnar sig och vi brinner för att ta nya kliv. I det arbetet behöver vi vara fler som tänker strategiskt och som kan utveckla vårt innehåll, vår Plus-journalistik och våra format inom nyheter. Hanna Olsson Berg och Martin Schori har precis det som krävs för att fortsätta ta Aftonbladet framåt. De både kan och vill tänka nytt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Hanna Olsson Berg kom till tidningen 2013 som chef för samhällsredaktionen. Hon blev därefter nyhetsredaktör på Breaking News-desken och är sedan ett par år breakingchef.

– Jag är enormt glad över att i den här rollen få möjlighet att fortsätta utveckla arbetsplatsen Aftonbladet och de produkter vi levererar, tillsammans med alla kollegor. Aftonbladet är och ska vara en spännande plats, både för läsarna och för oss som jobbar här. Det ena kan inte finnas utan det andra, säger Hanna Olsson Berg.

Martin Schori kom till Aftonbladet som webbredaktör 2012. Efter en kort sejour på KIT var han tillbaka på tidningen 2016, först som utrikesredaktör, senare som nyhetschef. I dag är han både nyhets- och grävchef, samt ställföreträdande ansvarig utgivare.

– I de här tiderna känns det helt fantastiskt att vara med och leda en stor satsning på det vi är bäst på, nyhetsjournalistiken. Vi har Sveriges vassaste journalister och nu kommer svenska folket få ännu mer av dem och det viktiga jobb de gör, varje dag, säger Martin Schori.

De nya rollerna innebär att Hanna Olsson Berg blir ansvarig för den dagliga journalistiken, i en mer övergripande roll än tidigare, och Martin Schori blir chef för all planerad journalistik, inklusive Plusinnehåll för nyheterna. Martin Schori fortsätter också som ställföreträdande ansvarig utgivare.

Med två nya biträdande redaktionschefer, som driver varsin del av nyhetsredaktionen, säkras att Aftonbladet fortsätter att utvecklas, både som tidning och arbetsplats.

Hanna Olsson Berg, tillträdande biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post:hanna.olsson@aftonbladet.se.
Martin Schori, tillträdande biträdande redaktionschef. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.