De blir nya printchefer på Aftonbladet
Erika Scott kommer att fokuserar på det redaktionella arbetet, Michael Fristedt på affären.
– Jag har arbetat nära Erika och Michael i många år och vi har tillsammans med redaktör Nicke Franchell och våra duktiga medarbetare utvecklat huvudtidningen och magasinen till kära och uppskattade produkter för läsarna, inte minst tack vare ett genomtänkt målgruppsarbete. Därför är jag väldigt glad att det är just dessa två som nu tar över. De innebär att Aftonbladet kan fortsätta ett framgångsrikt utvecklingsarbete, säger Martin Wåhlstedt, som lämnar jobbet som printchef för pension.
Både Erika Scott och Michael Fristedt känner både organisationen och läsarna väl.
– Papperstidningen har som alla vet stora utmaningar, men jag ser också att vi har fantastiska möjligheter framför oss, säger Michael Fristedt.
Erika Scotts uppgift blir att sätta fokus på journalistiken och det redaktionella:
– Jag kommer att jobba tajt med Nicke Franchell som har en oslagbar känsla för läsarna och är en av branschens bästa nyhetsredaktörer. Vi kommer också att fortsätta utveckla våra magasin. Redan nästa lördag lanserar vi en helt ny tidning – Gala Magazine, en tidning med exklusiva bakom kulisserna-reportage, röda mattan-vimmel, men som också har utrymme för längre djuplodande intervjuer, säger Erika Scott.
Aftonbladets chefredaktör och vd, Lena K Samuelsson, är också hon glad att Erika Scott och Michael Fristedt tar över gemensamt efter Martin Wåhlstedt.
– Martin och hans gäng har gjort en fantastisk resa med våra tryckta produkter de senaste åren. Med Erika och Michael vid rodret kan den resan fortsätta. Print är otroligt viktig för Aftonbladets verksamhet och kommer så att vara ett antal år framåt, säger hon.
Erika Scott och Michael Fristedt tar över ansvaret för affärsområdet från 1 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Wåhlstedt, printchef. Tel: 070-525 22 14. E-post: martin.wahlstedt@aftonbladet.se.
Erika Scott, tillträdande printchef Redaktion och Magasin. Tel: 0722-41 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se
Michael Fristedt, tillträdande Printchef Affär. Tel: 070-525-21-74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum