De blir Vänsterpartiets två oppositionsråd i Region Stockholm

Idag valde regionens fullmäktige Anna Sehlin och Jonas Lindberg till oppositionsregionråd i Region Stockholm. Vänsterpartiet gick fram med en procent i regionvalet och blev tredje största parti i regionen.
Anna Sehlin och Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm. Foto: Henrik Norling

Anna Sehlin har ansvar för frågor som rör trafik och Jonas Lindberg för frågor som rör sjukvården. Vänsterpartiet har länge drivit att politikernas arvoden borde sänkas. Nu delar Anna Sehlin och Jonas Lindberg på en arvodering, vilket gör att arvodet i praktiken halveras.

Vänsterpartiet har ingått ett samarbetsavtal med de styrande partierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet. Det innebär att partiet idag hjälpte S, MP och C att komma till makten i regionen och har i utbyte fått igenom en reformlista som omfattar 44 punkter för sjukvården och kollektivtrafiken.

– Vi ser fram emot att jobba ihop de kommande fyra åren. Vi får igenom vänsterpolitik och har sett till att få bort Moderaterna från makten, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet kommer även fortsättningsvis att vara ett parti i opposition, som samarbetar med styret gällande vissa frågor.

– Vi kommer att driva hela vår politik under mandatperioden. Vi kommer att fortsätta att sträva efter att politiken ska lyssna på vårdpersonalen och efter att styra upp marknadsvården, säger Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.