De ekonomiska förutsättningarna inför avtalsrörelsen

Välkommen till Industriekonomernas seminarium inför nästa avtalsrörelse!

Under avtalsrörelsen 2023 kommer arbetsgivarorganisationer och fackföreningar förhandla om löner och arbetsvillkor för cirka 2,3 miljoner löntagare i 450 avtal.

Lönebildningen tar sin utgångspunkt i den internationellt konkurrensutsatta sektorns lönenormerande roll. Därför är förhandlingarna om ett nytt Industriavtal, där parterna byter yrkanden strax före årsskiftet, en nyckelfaktor.

I ett samtal mellan ekonomer och andra experter kommer vi att diskutera de ekonomiska förutsättningarna inför kommande förhandlingar:

• Vilka ekonomiska faktorer är relevanta för lönebildningen?
  • Ryskt anfallskrig mot Ukraina, förändrat säkerhetsläge, störningar i globala värdekedjor, snabb åtstramning i USA och hotande cementkris – hur utvecklas konjunkturen?
  • Svensk industris konkurrenskraft i en internationell jämförelse

Medverkar gör:

• Irene Wennemo, Generaldirektör, Medlingsinstitutet
  • Ylva Hedén Westerdahl, Prognoschef, Konjunkturinstitutet
  • Andreas Wallström, Prognoschef , Swedbank
  • Mats Kinnwall, Chefekonom Teknikföretagen, Industriekonomerna
  • Kerstin Hallsten, Chefekonom, Industriarbetsgivarna, Industriekonomerna

Tid

Seminariet hålls torsdagen den 2 juni kl 12.00 – 13.15. Lättare lunch från kl 11.30, seminariet är kostnadsfritt.

7A Posthuset, Vasagatan 28, Stockholm

Läs mer och anmäl dig

OBS! Representaner från media ges plats även om evenemanget signalerar fullbokat på bokningssidan!

Även Sverige bör gå från ord till handling och bana väg för ny kärnkraft24.5.2022 15:16:39 CEST | Pressmeddelande

Flera andra länder i norra Europa arbetar mer målmedvetet med att bana väg för ny kraftproduktion än vad Sverige gör. Inte minst när det kommer till att skapa verkliga förutsättningar för ny teknik även inom kärnkraftsområdet. Det framgår av Teknikföretagens omvärldsanalys av energipolitiken i norra Europa. Givet betydelsen av en robust och fossilfri elförsörjning är det avgörande att man nu går från ord till handling även i Sverige.