De får jobben på TT:s Sydneyredaktion

Sedan över två år tillbaka bemannas TT Nyhetsbyråns nattredaktion från Sydney i Australien. Under 2018 byts hela den nuvarande redaktionen ut och det står nu klart vilka som får jobben på andra sidan jordklotet. De fyra är Henrik Samuelsson, Emma Gyllestad, Gustav Sjöholm och Martin Yngve.
Från vänster Gustav Sjöholm, Martin Yngve och Emma Gyllestad. Ej med på bild Henrik Samuelsson. Foto: Pontus Lundahl/TT

Henrik Samuelsson har en mångårig erfarenhet av framför allt utrikesbevakning på TT:s nyhetsdesk i Stockholm. Han tar också över som platsansvarig på kontoret i Sydney. Henrik har lämnat Stockholm och är redan på plats i Sydney.
Emma Gyllestad har en bakgrund inom TT:s printorganisation och har bland annat varit ansvarig för delar av TT:s outsourcingverksamhet. Hon har det senaste året arbetat som nyhetsreporter på TT:s centraldesk.
Gustav Sjöholm var en av pionjärerna när TT:s nattredaktion flyttades till Sydney och gör nu sin andra vända. Gustav har en mångårig bakgrund som reporter på TT:s nyhetsdesk.
Martin Yngve kommer närmast från en tjänst som kvällsredigerare och kommer att arbeta på TT:s nyhetsdesk det närmaste halvåret inför avresan till Australien.

TT Nyhetsbyrån är en av många europeiska medieorganisationer som utnyttjar tidsskillnaden för att sköta
nattbevakningen från den australiska nyhetsbyrån AAP:s lokaler.

- Förutom äventyret att flytta med familjen till andra sidan jorden så är det en fantastisk möjlighet för att utvecklas inom TT. Jag lockades framför allt av möjligheten att arbeta ämnesövergripande och med alla delar av vår utgivning, säger Emma Gyllestad, som inleder sitt nya arbete i Sydney månadsskiftet juni/juli.

Behovet av material under nätter och tidigt på morgonen har ökat med mobila läsvanor och TT har med flytten kunnat utöka sin nattbevakning. I stället för två redaktörer i tjänst nattetid är i dag tre schemalagda större delen av veckan. Grunduppdraget är i princip det samma som när TT skötte nattbevakningen från Stockholm.

- Men med en starkare bemanning har vi kunnat säkerställa en ännu vassare nattbevakning. Det finns ett stort behov av nyhetsmaterial från oss riktigt tidigt på morgonen och vi har med flytten kunnat bredda TT:s utbud. De som arbetar från Sydney har en bred kompetens och levererar både texter och bilder, redigerar video och sköter liveflöden vid större nyhetshändelser, säger TT:s redaktionschef Daniel Kjellberg. Nattarbete är också arbetsmiljömässigt extremt tungt. Med flytten har vi – på ett kostnadsneutralt sätt - kunnat skapa en betydligt bättre arbetsmiljö för våra medarbetare, fortsätter han.

De nya medarbetarna har rekryterats internt. Den nuvarande Sydney-redaktionen har bestått av Lisa Abrahamsson, Sofia Tanaka, Tove Eriksson och Kristin Groth. Kristin kommer att vara kvar i stort sett hela 2018 medan de övriga återvänder under året till tjänster på TT i Stockholm.

Frågor:
Emma Gyllestad (reporter, Sydney), emma.gyllestad@tt.se