De fattigaste löntagarna får det bättre efter pension

Alecta har genom omfattade analys följt 80 000 individer från 62 till 75 års ålder och gått på djupet i deras ekonomiska situation. Det gör att Alecta nu kan visa att de med lägst löner före pension, faktiskt får det bättre som pensionärer än när de lönearbetade. Förklaringen finns i garantipensionen och bostadstillägget.

Källa: SCB (gäller alla diagram)
Kvintil 1 är femtedelen med lägst inkomst före pensionering, kvintil 5 är femtedelen med högst inkomst

”Det här visar hur viktig garantipensionen och bostadstillägget är för att en viss del av befolkningen ska få en bra pension. I ljuset av siffrorna är torsdagens förslag från regeringen välbehövd. Men, en återställning av pensionsrätten till 18,5 procent från dagens 17,21 procent måste också till för att alla ska få en bra allmän pension”, säger Magnus Billing, vd på Alecta.

”Det unika med vår analys är att vi har följt en årskull (alla födda 1941) från 62 till 75 års ålder. I analysen har vi delat in individerna i fem grupper baserat på vilken inkomst de hade när de var 62 år. Det innebär att vi kan följa hur ekonomin för fem olika inkomstgrupper förändras strax innan, i samband med, och efter pensionering. Resultatet är slående”, säger Fredrik Palm, produktchef på Alecta.

”Vår viktigaste upptäckt är att de med lägst inkomst får det bättre efter pensionen än tidigare. I gruppen med lägst inkomster handlar det i genomsnitt om att gå från 7 800 kr till 9 900 kr efter skatt per månad. I dessa siffror ingår varken privat pension eller kapitalinkomster”, fortsätter Fredrik Palm.

I analysen gjordes även fler upptäcker. En ytterligare sådan var att när all inkomst räknades med det vill säga; lön, all pension, bidrag och kapitalinkomst, framkom en ännu mer överraskande bild.

Många har under ett helt arbetsliv lyckats spara ihop ett kapital, vilket ger utslag. Bilden ger också en indikation på att de flesta faktiskt lyckas planera sin ekonomi inför pensionen.

I ett inkomstuppdelat diagram syns uppdelning av inkomstslag för hela den analyserade årskullen och hur förändringen sker från lön och ersättning till pension, men också hur lön, privat pension och kapitalinkomst tillsammans utgör ett betydande tillskott till många pensionärers ekonomi.

”Även om det naturligtvis finns stor variation inom pensionärskollektivet är det dumt att stirra sig blind på ett inkomstslag när man ska bedöma deras ekonomi”, säger Fredrik Palm och fortsätter ”Pensionssystemet utgör en stabil basplatta för alla och det finns inget markant ras i ekonomisk situation när du går i pension, det tycker jag alla ska ta med sig av vår analys”, avslutar Fredrik Palm.

Disponibel inkomst vid 62 års ålder utgör underlag för kvintilerna. Den genomsnittliga disponibla inkomsten per år, inflationsjusterat till år 2016 när pensionärerna fyllde 75, är (per månad):

Kvintil 1: 8 400 kr                     Kvintil 2: 12 700 kr                     Kvintil 3: 15 600 kr
Kvintil 4: 19 000 kr                    Kvintil 5: 30 500 kr

Notera att siffrorna är genomsnittliga och inte utgör gränserna för kvintilerna.

Utveckling av inkomst exkl
Utveckling av inkomst inkl
Årlig inkomst per inkomstslag

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 730 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Många kombinerar redan pension med jobb6.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Alecta har låtit analysera över en halv miljon svenskars ekonomi och kan nu visa att var fjärde 70-åring och var tionde 77-åring jobbar i någon utsträckning. De flesta jobbar vidare helt frivilligt och anger stimulerande arbetsuppgifter som främsta skäl. Samtidigt påbörjas pensioneringsprocessen redan vid 61 år för många, då fler och fler börjar kombinera pension med jobb. Källa: SCB, bearbetning Alecta Alectas analys har utgått från deklarerade inkomster från inkomstskatteåret 2016. Sedan har dessa delats upp i arbets- och pensionsinkomst. Sammantaget ger det en helt ny bild av hur pensioneringen går till. Fredrik Palm, chef för Produkt och analyschef på Alecta kommenterar: ”Detta visar klart och tydligt att pensionering inte sker över en natt. Det är en process som för många pågår under ett decennium. Det faktum att var fjärde 70-åring jobbar i någon utsträckning tycker jag är slående.” Vidare anges de två vanligaste skälen till att jobba efter pensionsåldern vara stimulerande arbets