De fem största resetrenderna 2023

2023 ser ut att bli året då svenskarna tar tillbaka semesterresandet, trots elrkis och ökade utgifter. I en ny undersökning på uppdrag av Apollo svarade över hälften av svenskarna att sparande till resor, i form av sol, storstad eller sportrelaterade resor är det som prioriteras högst.
- Försäljningen av sommarens resor är i full gång och ger redan en tydlig indikation på de trender som kommer att prägla året. Några av dem har vi sett öka under flera år nu, så som träningsresor och lokala upplevelser, och nu kan vi se att svenskarna är redo för ännu mer äventyr, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo.
Apollos försäljningssiffror och den nyligen genomförda undersökningen visar att dessa kommer bli årets fem största resetrender:
1. Vi söker nya impulser och upplevelser
Äventyrsandan har byggts upp rejält hos många av oss de senaste åren, och nu vill vi verkligen upptäcka världen. Vi vill tänja på gränserna, kliva utanför vår trygghetszon och Go. Live a Little! När vi väljer destination styrs vi i större utsträckning av de upplevelser som erbjuds – från zipline och yachtsemester i Kroation och surfing i Portugal, till öhoppning och vandring genom djupa raviner i Grekland. Dessutom kommer vi i mycket större utsträckning att undvika de större turistresemålen, vilket hjälper till att sätta nya destinationer på kartan. Hört talas om Limnos? Du kommer snart!
2. Vi äter lokalt
Undersökningen från Apollo visar att matupplevelser (12%) och lokal kultur (11,5%) är det vi värdesätter mest under semstern – endast besegrade av sol och bad, men det kan väl ingen klandra oss nordbor för? Dessutom svarar majoriteten att de är mer villiga att prova ett nytt kök under semestern än hemma.
3. Vi går på djupet
Det är dags att lära känna de platser vi besöker. Intresset för mindre och familjeägda hotell har blivit större. Bland annat har efterfrågan på Apollos koncepthotell Mondo Local ökat. Behovet av att upptäcka platser har lett till att vi gör mer research i förväg, och det är främst genom familj och vänner (48%) och sociala medier (38%) som vi finner inspiration inför semestern.
4. Vi värdesätter egentid och träning
Under 2023 handlar semestern lika mycket om egentid och välmående som kvalitetstid med familjen. Det blir allt vanligare att unna sig en utlandsresa för sin egen skull – främst för träning, sport och välbefinnande. Apollos Sports-hotell är hittills de mest sålda hotellen för sommaren och det säger mycket om den enorma efterfrågan. Många ger sig även ut på solosemester för första gången, och även då väljer majoriteten att åka på träningsresa.
5. Vi väljer skräddarsydda resor
Det är inte bara träningentusiaster som väljer skräddarsydda hotellupplevelser efter egna intressen. Hela sju av tio av de som hittills säkrat årets sommarsemester genom Apollo har valt att resa med Apollos koncepthotell – Apollo Mondo.
- Semestern är för många årets höjdpunkt eftersom de innebär en paus från vardagssysslor. Därför strävar vi efter att ha hotell som är anpassade efter människors personligheter och livsfaser, och att man kan känna sig som hemma från första stund. Det är precis vad Apollo Mondo är. Ett hem hemifrån, anpassad för dig oavsett var du befinner dig, fortsätter Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i oktober 2022 av Mantap på uppdrag av Apollo. Undersökningen hade över 1000 respondenter i åldrarna 18–66+ år och genomfördes i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Nyckelord
Kontakter
Sandra Miller KingeChief Communications & Growth Officer
Tel:+46 8 673 91 00Tel:+46 8 673 91 00sandra.kinge@apollo.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbartresande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015. www.apollo.se
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
SOK förlänger med Apollo23.3.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan 2013 har researrangören Apollo varit officiell leverantör av träningsläger till Sveriges Olympiska Kommitté och stödprogrammet Topp och Talang. Nu förlängs samarbetet ytterligare fram till 2025 och Olympic Camp inför OS 2024 står först på agendan i november där den första OS-truppen presenteras.
Apollo satsar på stadshotell21.3.2023 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Som en del av satsningen på fler autentiska semesterupplevelser, lanserar Apollo nu den nya hotellkategorin "City". Den gemensamma nämnaren för de utvalda hotellen är att de är belägna i hjärtat av resmålets lokala centrum, nära till vardagslivet.
Försäljningsrekord för kombinationsresor6.3.2023 08:30:00 CET | Pressmeddelande
2023 ser ut att bli året då allt fler satsar på kombinationsresor till Grekland. Hittills har Apollo redan sålt dubbelt så många kombinationsresor jämfört med totalt ifjol.
Apollo Sports söker rekordmånga instruktörer28.2.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen av Apollo Sports och träningsresor har femdubblats jämfört med föregående år. För att tillgodose det stora intresset söker nu researrangören rekordmånga nya instruktörer för Apollo Sports och Playitas hotell.
Destination okänd: Slutsålt!22.2.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Apollos resor till ”Destination okänd” sålde slut inom loppet av två dagar. Av dem som bokat är det en åldersgrupp som sticker ut och är extra äventyrlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum