Norrköpings kommun

De Geergymnasiets restaurangskola först i länet med att bli kravcertifierade

Dela

De Geers restaurangskola är den första i Östergötland att bli kravcertifierad. Det är skolans båda restauranger Mjölnaren och Kvarnen som fått en stjärna. – Det känns fantastiskt bra att bli KRAV-certifierad. Att kunna göra något för miljön gör oss väldigt stolta, säger Bruno Trôme, lärare restaurangprogrammet De Geergymnasiet.

För att bli kravcertifierad krävs bland annat att restaurangen har en miljöpolicy och att en viss mängd av restaurangens råvaror är kontrollerade av ett oberoende certifieringsföretag.
– Vårt mål är att få vår nästa stjärna senast 2022. Då ska minst 50 procent av våra råvaror vara certifierade, säger Bruno Trôme.

De Geergymnasiets restaurangskola har ambitionen om ett ekologiskt och rättvisemärkt tänkande och strävar hela tiden mot att på lång sikt förena verksamhetens behov med en stark miljöhänsyn.
– Målsättningen är att kontinuerligt arbeta för att minimera den miljöbelastning som kan uppkomma i samband med den verksamhet vi bedriver. Vi arbetar kontinuerligt för att minska verksamhetens negativa miljöpåverkan gällande matsvinnet, energi, transport, substanser och processer som kan skada miljön. Våra elever är framtiden och målet är att lära dem att jobba mot miljö och hållbarhet för att det ska bli en naturlig del av arbetslivet, säger Bruno Trôme.

Kontakt:
Bruno Trôme
Titel: lärare restaurangprogrammet De Geergymnasiet
Telefon: 072-584 05 73

Michael Brask
Titel: rektor De Geergymnasiet
Telefon: 011-15 31 40

__________________________________________
Avsändare: Fanny Miles, presskommunikatör
Telefon: 011-15 21 95

Bilder

Om

Norrköpings kommun
Norrköpings kommun
Rådhuset
604 81 Norrköping

http://norrkoping.se

Följ Norrköpings kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Norrköpings kommun

Brister i utförandet av hemtjänstinsats anmäls enligt lex Sarah30.10.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

I juni 2019 uppmärksammades det att hemtjänstinsatsen telefonservice, som innebär att hemtjänsten kontaktar hemtjänsttagaren via telefon för att stämma av så att allt är bra, utförts på ett bristfälligt sätt. Hemtjänsten kontaktade en hemtjänsttagare via telefon men personen svarade inte. Trots att personen inte svarade på samtalen från hemtjänsten vidtogs inga åtgärder. Vård- och omsorgskontoret ser allvarligt på händelsen och anmäler enligt lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum