De här vanorna skippar svenskarna på semestern

På semestern släpper gärna svenskarna på sina vanor och regler. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av NOVASOL. Sena kvällar, onyttig mat, slappare klädstil och spendera mer pengar är bara några av de nya vanor som uppstår under semestern.

Foto: Shutterstock

På frågan släpper du några regler eller vanor under semestern, i så fall vilka? Svarade fler än hälften att de stannar uppe längre på kvällarna när de har semester. Stort sett lika många sover gärna längre på morgonen under ledigheten. Det visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL.

- Att kunna sitta uppe till sent, speciellt här i Sverige med de ljusa kvällarna, gör gott för själen. Och veta att imorgon kan vi sova ut för vi är lediga. Att få släppa på rutinerna och bara vara kan vara det absolut bästa med att ha semester, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Spendera mer pengar, slappare klädstil och onyttig mat

36 procent av svenskarna spenderar mer pengar på semestern. Och 35 procent svarar att de har en slappare och bekvämare klädstil. Dessutom äter 31 procent mer onyttig mat under ledigheten.

- Det här svaret överraskade mig verkligen. Att så många äter mer onyttigt, speciellt när det finns så mycket goda råvaror just under sommaren, säger Torbjörn Fredman

Duschar, städar och tränar mer sällan

Var tionde svensk städar mer sällan på sin semester och 7 procent duschar inte lika ofta som vanligt. Hela 14 procent tränar även mindre än när de inte har semester.

- Det är intressant att var tioende svensk städar mer sällan under semestern, då vi oftast har mer tid över. Men det handlar säkert om att vi sänker kraven på oss själva, vilket vi borde göra även när vi inte har semester, säger Torbjörn Fredman

Däremot svarar 17 procent att de fortsätter med sina vanor och regler även under semestern.

11 i topp – Vilka regler/vanor släpper du under semestern?

• Stanna uppe längre på kvällarna (54%)
  • Sova längre på morgonen (51%)
  • Spendera mer pengar (36%)
  • Bekvämare och slappare kläder (35%)