De hetaste snackisarna turismsommaren 2019

Prognoser ska man inte lita för mycket på. Men när det gäller vilka som är de stora trenderna inför turistsommaren i år så är svaret ganska givet. Här är fyra trender och en överskattad anti-trend.

Liseberg är skarpare än någonsin i år. Bild: Peter Kvarnström/Göteborg & Co

Årets viktigaste period för besöksnäringen är i antågande. (I denna mening döljer sig en ordvits, men mer om det längre ner.) Sommaren är inte bara avkoppling för de flesta av oss, utan också högsäsong. Här på Göteborg & Co har exempelvis mina kollegor som jobbar med stora möten högtryck i juni och juli med mängder av förfrågningar från internationella organisationer som inte tar ledigt.

Men annars är de största snackisarna just nu de här:

Svemester

Dom är duktiga på Svenska Turistföreningen. Minns deras geniala PR-kampanj för några år sedan där man kunde ringa ett telefonnummer och prata med en svensk. Förra året lanserade de begreppet Svemester och i år fortsätter den kampanjen. Det är ett begåvat sätt att rida på trenden med hemester och när man kombinerar det med en tävling om Årets Svemestermål där Ramsvik i Bohuslän finns med så är succén given. Med förra sommarens väder i gott minne och den svenska kronkursens nya bottennivå så är trenden att allt fler kommer upptäcka Sverige i sommar.

Tågresor och vandring

Om man ska tro vad man läser så är detta vad många av oss kommer att syssla med i sommar. Entusiastiska medelålders resereportrar återupplivar gamla tågluffarminnen i långa välskrivna reportage. Det startas vandringsleder där man kan kombinera storstadsliv med spänstiga naturupplevelser, som nya Gotaleden mellan Göteborg och Alingsås. Att flyga till en sandstrand, ligga där en vecka och sedan flyga hem vinner inga likes längre. Bättre att snöra på sig de grova kängorna och packa ryggsäcken.

Konjunkturtrotset

Tecknen i skyn är tydliga, enligt flera bedömare. Senast var det Business Region Göteborg som varnade för en avmattning i konjunkturen. Men detta kommer knappast påverka semesterplanerna. Enligt Visita så ser hotell och restaurangbranschen mer positivt på den närmaste framtiden än vad man gjorde i mars och april. Förväntningarna är alltså höga på en bra sommar. Det gäller också Liseberg där VD Andreas Andersen har en skarpare nöjespark än någonsin tidigare att erbjuda alla gäster.

Överturism har blivit standard

I maj stängde Louvren därför att de som jobbar där helt enkelt tyckte att arbetsmiljön var outhärdlig. Deras fackliga organisation publicerade ett upprop med rubriken ”Louvren kvävs”. Detta orsakade inte några jättestora rubriker här hemma. Förra året startades webbsidan overtourism.com men efter fem publicerade artiklar så har det inte hänt så mycket mer. Slutsatsen blir att överturism är ett stort problem, men bara på vissa platser och vi vet redan vilka de är. Det innebär inte att man kan strunta i frågan, bara att det ingår i förväntningarna numera. De flesta destinationer är i dag ytterst medvetna om att ohämmad turism inte accepteras av invånarna och jobbar för en mer balanserad turism. Men det kommer alltid vara gräsligt mycket människor framför Fontana di Trevi i augusti.

Digitala anti-trenden

Det kallas för digital detox. När man ska koppla bort och stänga av sin padda, sin smartphone, sitt wifi och allt annat som vi vant oss vid att använda hela tiden. Istället ska vi skogsbada, ha yoga med får eller betala extra för att få bo på ett hotell som inte har trådlöst nätverk eller TV på rummet. Tillåt mig tvivla. Jag gillar att kunna läsa svenska e-tidningar eller se aktuellt även om jag är utomlands. Även kolla mejlen ibland. För att inte tala om hur nödvändig mobilen är om man ska köpa biljetter, boka hotell eller vill veta tidtabellen för den lokala bussen. Alternativet att göra detta offline känns betydligt mer stressande.

Detta är ett inlägg av Stefan Gadd från bloggen Snack om Turism. Läs fler inlägg här.

Liseberg är skarpare än någonsin i år. Bild: Peter Kvarnström/Göteborg & Co