De inviger och avslutar European Choir Games i Göteborg tillsammans med flera hundra körsångare

Nu är det klart att Göteborgs Symfoniker kommer att uppträda på avslutningen av European Choir Games den 10 augusti tillsammans med uppemot 500 körsångare. På invigningen den 3 augusti kommer Bohuslän Big Band, tillsammans med 450 körsångare, att framföra ett Abba-medley.
Från European Choir Games i Riga 2017. Foto: Studi43/European Choir Games.

– Det känns väldigt bra att två så fantastiska orkestrar som Bohuslän Big Band och Göteborgs Symfoniker kommer att inleda respektive avsluta European Choir Games i augusti. Det är härligt att få visa upp den musikaliska skatt vi har i Göteborg och regionen för Europa och världen, säger Kristian Ferrara, projektledare på Göteborg & Co för European Choir Games.

European Choir Games är en av Europas största körfestivaler och kommer till Göteborg den 3-10 augusti 2019. Flera tusen körsångare från hela världen kommer att medverka i tävlingar som utser Europas bästa körer inom en mängd olika kategorier och musikstilar. Dessutom kommer Grand Prix of Nations att avgöras med körer från länder utanför Europa, såsom Kina, USA, Kanada, Ghana, Botswana och Indonesien. Tävlingarna och konserterna kommer att hålla till på Partille Arena, i kyrkor och ute på stan i Göteborg och även i regionen.

Dirigent för konserterna på invigningen och avslutningen kommer Fred Sjöberg att vara, han är artistic director på Interkultur, som är rättighetsägare till European Choir Games. Konserterna med Bohuslän Big Band på invigningen och Göteborgs Symfoniker på avslutningen kommer att bli några av de mest spektakulära musikupplevelserna under European Choir Games. Något som Göteborgs Symfoniker ser fram emot att vara en del av.

– Som en del av Göteborgs och Västra Götalandsregionens kulturliv var det självklart för Symfonikerna att tacka ja när vi fick frågan om att vara med i European Choir Games. Det är ett fantastiskt fint och viktigt projekt där glädjen och passionen att musicera står i centrum. Vi i Göteborgs Symfoniker ser mycket fram emot att ackompanjera flera hundra sångarentusiaster från hela Europa vid finalkonserten! Det säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef Göteborgs Symfoniker.

Intresset för European Choir Games är stort och redan nu är evenemanget så gott som fullbokat för deltagande körer.

Invignings- och avslutningskonserterna äger rum i Partille Arena och biljetterna kommer att släppas i mars. Under European Choir Games kommer det också finnas möjlighet att uppleva körfesten kostnadsfritt.

Läs mer om European Choir Games!

Om European Choir Games
European Choir Games är en av Europas största och mest spektakulära körfestivaler och genomförs 2019 för fjärde gången. Den 3-10 augusti står Göteborg värd för evenemanget med medverkande körer från hela världen. Under drygt en vecka fylls Göteborg av tusentals körsångare som tävlar, sjunger och underhåller över hela stan. Körerna konkurrerar i olika musikstilar och kategorier. Körer kan också medverka utan att tävla och alla är självklart välkomna att ta del av evenemanget och folkfesten, såväl göteborgare som besökare. European Choir Games arrangeras i samband med Gothenburg Culture Festival (tidigare Göteborgs Kulturkalas), en av Nordens största kulturfestivaler.

Göteborg & Co arrangerar European Choir Games 2019 i samarbete med Interkultur och Körcentrum Väst/Kultur i Väst med stöd av Västra Götalandsregionen. Huvudarrangör och rättighetsägare är Interkultur, en världsomspännande organisation som arrangerar 14 internationella körtävlingar per år och har 120 000 körer och 4,8 miljoner sångare i sitt nätverk.

Stefan Nävermyr
Redaktör Göteborgs Symfoniker
stefan.navermyr@gso.se
0702-182077

Från European Choir Games i Riga 2017. Foto: Studi43/European Choir Games.
Göteborgs Symfoniker. Foto: Ola Kjelbye
Bohuslän Big Band. Foto: Martin Frick.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.