De kan bli årets klimatjournalister 2021

Tre reportrar, Lisa Röstlund, Alexandra Urisman Otto och Daniel Värjö, nomineras till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2021. Alla tre står för ett skickligt journalistiskt hantverk och allt tre har med sina granskningar satt stort avtryck i debatten, men också utkrävt ansvar i klimatfrågan.

Lisa Röstlund och Alexandra Urisman Otto, båda Dagens Nyheter och Daniel Värjö, Sveriges Radio Kaliber, är nominerade till Aftonbladets nyinstiftade Klimatjournalistpriset. Vinnaren presenteras den 15 oktober. Foto: DN/SR

Det nyinstiftade Klimatjournalistpriset delas ut av Aftonbladet och ska enligt kriterierna gå till en   journalist som under det senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område och som antingen skildrat klimatförändringens påverkan inom olika samhällsområden, genomfört en granskning eller gjort avslöjanden som satt avtryck i samhällsdebatten.

Stor vikt läggs också vid det ansvarsutkrävande perspektivet, där makthavare ställs till svar för sina beslut och göranden. Priset ska uppmuntra till nytänkande och ökad kompetens inom journalistik som rör klimatförändringarna.

De nominerade är:

Lisa Röstlund, Dagens Nyheter, som nomineras för granskningarna om den svenska skogen. Motiveringen lyder:

I en serie artiklar med skogen som utgångspunkt – och kalhygget som fond – friläggs de ofrånkomliga beslut och uppslitande strider som utkämpas om en av Sveriges viktigaste resurser i projektet att rädda vår planet.

Alexandra Urisman Otto, Dagens Nyheter, för granskningen av Sveriges klimatmål. Motiveringen lyder:

Med enkel matematik och skarp analys blottlägger Alexandra Urisman Otto i en serie artiklar den politiska kohandeln bakom Sveriges klimatmål – en kalkyl som inte håller måttet, där utsläpp trollas bort – och visar därigenom den hisnande diskrepansen mellan karta och verklighet i vår tids ödesfråga.

Daniel Värjö, SR Kaliber, nomineras för sin granskning av AP-fonderna. Motiveringen lyder:

Med en närgången granskning kan Daniel Värjö visa att svenska pensionspengar i flera AP-fonder fortsätter stödja utvinning av fossila fyndigheter – i strid med de egna riktlinjerna att investera hållbart i linje med Parisavtalet att de globala koldioxid utsläppen måste halveras till 2030.

I juryn för Aftonbladets Klimatjournalistpris sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.

– Vi ser nu mediebranschen ta nya initiativ för att bevaka, granska och berätta om klimatfrågan och dess konsekvenser. Det här priset är ett sätt för oss på Aftonbladet att uppmuntra utvecklingen och uppmärksamma särskilda insatser. Årets nominerade har med sina granskningar uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan, säger Jonathan Jeppsson.

Prissumman är på 25 000 kronor och vinnaren presenteras den 15 oktober.

Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se

Lisa Röstlund, Dagens Nyheter. Foto: DN
Alexandra Urisman Otto, Dagens Nyheter. Foto: DN
Daniel Värjö, Sveriges Radio, Kaliber. Foto: SR

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.