De kan bli Årets samhällsbyggare

Tre finalister tävlar om titeln Årets samhällsbyggare 2017. De har vaskats fram bland trettiotalet inskickade bidrag. Vinnaren koras på Stora Samhällsgalan den 10 maj.

För tredje året i rad uppmärksammar Dagens Samhälle nyskapande exempel på utveckling och förbättring av vår gemensamma välfärd.

Priset Årets samhällsbyggare går till ett framtidsinriktat projekt eller en nyskapande förändring som rör bostäder, energi, infrastruktur, och social eller miljömässig hållbarhet. Bland de drygt 30 nominerade bidragen har tre finalister valts ut:

• Lindbäcks Bygg och Rikshems samarbete för industriellt träbyggande (nationellt)
  • Aspö Eko-logi – den framtidsinriktade och hållbara stadsdelen (Skövde)
  • Sjöängen i Askersund, bryggan mellan kunskap och kultur

I juryn som utser vinnarna sitter Maria Larsson, landshövding Örebro län och tidigare barn- och äldreminister (KD), Karin Pilsäter, utredare TCO och tidigare riksdagsledamot (L), Kristina Axén Olin, tidigare finansborgarråd Stockholm (M), Jonas Nygren, förbundschef Hyresgästföreningen och tidigare kso  Sundbyberg (S) samt Dagens Samhälles chefredaktör Olov Carlsson.

Priset delas ut på Stora Samhällsgalan den 10 maj.

Läs mer om finalisterna i bifogade artikel.