De kan bli Årets samhällsbyggare

Tre kandidater tävlar om titeln Årets samhällsbyggare när Dagens Samhälle för fjärde gången arrangerar Stora Samhällsgalan, i år den 16 maj på Cirkus i Stockholm.

En jury har valt ut de tre finalisterna bland ett tjugotal nominerade som arbetat nyskapande och framtidsorienterat kring social och miljömässig hållbarhet eller bostäder, energi och infrastruktur.

• Tekniska Muséet, för Maker Tour, som får skolelever i utsatta områden att bli programmeringsproffs – Elever och lärare på skolor i utanförskapsområden lär sig programmering av pedagoger från Tekniska museet. Det ska väcka nyfikenhet på naturvetenskap och teknik och sporra elever att gå tekniska utbildningar.
  • Lerums kommun, för Växtrum, där trädgårdsexperter och invånare tillsammans skapar nya mötesplatser – Outnyttjade gräsmattor förvandlas till inspirerande trädgårdar. Med invånarnas hjälp och ekonomiskt stöd från lokala företag förverkligar Lerum sin vision att år 2025 vara Sveriges ledande miljökommun.
  • Skara Energi AB/Vallebygdens energi, för sitt samarbete som ger vatten och avlopp på landsbygden – Fastighetsägare på landsbygden kan frivilligt och till fast pris ansluta sig till det kommunala vatten- och avloppsnätet, vilket är bra för miljön. Inga tunga ideella insatser krävs.

I juryn som utser vinnarna sitter Åsa Romson, tidigare klimat- och miljöminister, vice stadsminister och språkrör (MP), Håkan Sörman, tidigare VD för SKL, Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, Roland Åkesson, tidigare kommunstyrelseordförande (C) i Mönsterås i 30 år, samt Dagens Samhälles vd och chefredaktör Olov Carlsson.

Läs mer om finalisterna i bifogade artikel.